Dead Space 2 in meer detail

Yngwie

Afgelopen maandag was het dan zover, Dead Space werd officieel aangekondigd. De eerste game was voor velen een verrassing en dat ook zeker in positieve zin. Het was dan ook wel te verwachten dat deel twee niet erg lang op zich zou laten wachten. Maar alleen het feit dat de game gaat komen is natuurlijk niet genoeg en daarom heeft de developer wat meer informatie vrijgegeven.
Let op!!! Onderstaand bericht bevat spoilers.





Qua verhaal speelt Isaac weer de hoofdrol. Na zijn avontuur op de Ishimura is hij nog steeds in de ban van de necromorphs. Helaas voor hem zit zijn werk er nog niet op, maar de necromorphs hebben de kop weer opgestoken, dit keer op een dichtbevolkt ruimtestation met de naam Sprawl. Aangezien Isaac de enige is die ervaring heeft met het uitroeien van deze wezens is het weer aan hem om de klus te klaren.

De gameplay was in het eerste deel vrij intens. Blijkbaar zijn er meer dan genoeg gamers die niet meer dan een half uur aan een stuk konden spelen, omdat het gewoon teveel voor ze was. De developers hebben aangegeven dat daar in deel twee wat aan gedaan wordt. De game zal niet minder eng worden (sterker nog, ze geven aan dat het horrorgehalte nog een stapje hoger ligt), maar de algehele snelheid in de game wordt aangepast. Dus er zullen stukken die wat rustiger zijn afgewisseld worden met echt angstwekkende momenten. Het geheel zal nog een stuk onvoorspelbaarder worden dat de eerste game, en er zullen veel meer puzzels opgelost moeten worden.

Stukken met gewichteloosheid zullen er nog steeds zijn, maar het zal nu wel mogelijk zijn om tijdens de vlucht van richting te veranderen door je wapen af te schieten. In het eerste deel kon je je alleen maar afzetten en recht vooruit drijven totdat je een obstakel tegenkwam. De Sprawl zal veel en veel groter zijn dan de Ishimura, met afwisselende omgevingen zoals winkelcentra, scholen en kerken.

In dit deel zul je ook pas echt kennismaken met Isaac. Natuurlijk heb je hem in de eerste game bestuurd, maar de person Isaac zelf blijft heel erg op de achtergrond. In Dead Space 2 zullen we hem echt leren kennen, krijgt hij ook een stem en dialogen. Maar wees gewaarschuwd, door zijn eerdere traumatische ervaringen is hij niet helemaal helder meer, dus het verlies van vermogen om verschil te kunnen maken tussen realiteit en fantasie zal een rol gaan spelen.

Wat betreft vijanden wordt Dead Space 2 veel meer een kat en muis spelletje tussen Isaac en de necropmorphs, in tegenstelling tot de eerdere ervaringen waarbij de necromorphs alleen maar een duveltje-uit-een-doosje waren. Ze zullen er bloederiger en enger uitzien, onder andere met scherpe tanden en lange nagels. De diversiteit tussen de monsters zal tevens veel groter zijn.

Naast nieuwe bad guys zitten er natuurlijk ook meer nieuwe wapens in het spel. Een veelgehoorde klacht was dat de plasmacutter te sterk was en dus veruit de beste keuze. De reactie van de developer was niet om de plasmacutter minder sterk te maken. Nee, de andere wapens worden in verhouding stukken beter en de monsters sterker. Een voorbeeld van een nieuw wapen is de Javelin, een soort van harpoen waarmee je een necromorph aan de muur vast kunt pinnen. Ook de telekinese zal sneller en vloeiender werken, en dus veel bruikbaarder in een gevecht. De controls worden licht bijgeschaafd, wat vloeiender, wat sneller. Maar Isaac zal beperkt blijven in zijn kunnen en dus niet als een superheld overheen doorheen kunnen rennen, springen en vliegen.

Als laatste wordt een multiplayer genoemd. Daar wordt door de developer weinig over gezegd, behalve dat het fun wordt om je tegenstanders strategisch van ledematen te ontdoen...