Meeste gewonden door andermans vuurwerk

bennootje
Meer dan de helft van de mensen die jaarlijks gewond raken door vuurwerk, wordt getroffen door vuurpijlen, rotjes en strijkers die anderen afsteken. Dat is de boodschap van de vuurwerkcampagne waarmee de Stichting Consument en Veiligheid dit jaar jongeren bewust wil maken van de gevaren.

'Shit happens' heet de nieuwe campagne die vandaag van start gaat. Op de gelijknamige website laat de stichting zien welke schade vuurwerk bij anderen kan aanrichten. Een campagne met een knipoog, want jongeren hebben geen behoefte aan betutteling, stelt de stichting.

"Jongeren willen niet beleerd worden hoe je vuurwerk moet afsteken en wat de gevolgen kunnen zijn. Nieuw onderzoek toont aan dat jongeren zichzelf zien als echte vuurwerkexperts. Ze willen feiten horen die het gevaar van en ongelukken met vuurwerk verkleinen", aldus de stichting. "Het communiceren van feiten op een humoristische wijze spreekt jongeren wél aan."