"Gamereviews doen er voor de consument niet toe"

Morthill
Volgens onderzoek van Cowen and Company hechten publishers veel te veel waarde aan de cijfers die hun games krijgen van critici. Het proberen neer te zetten van games die op Metacritic een sterk gemiddelde halen draagt helemaal niet zo veel bij aan de verkoopcijfers als de uitgevers aannemen. Veel belangrijker zou het zijn om een goede serie games onder dezelfde licentie neer te zetten. Dat blijkt uit een enquete onder meer dan duizend gamers.

Mensen die de enquête invulden kregen van een aantal categorieën de vraag in welke mate ze daar waarde aan hechten bij het aanschaffen van een game. Scores die ze konden toewijzen liepen tussen de 1 en de 5, respectievelijk van totaal onbelangrijk, naar zeer belangrijk. Hieruit bleek dat gamers het eerst kijken naar het genre waar een game in valt.

De tweede factor die meespeelt bij het aanschaffen van games is hoe leuk men eerdere games uit een serie vonden. Daaruit blijkt dat het neerzetten van een sterke en populaire licentie enorm goed is voor de verkoopcijfers. Helemaal onderaan het lijsje vinden we het gemiddelde op metacritic met een gemiddelde score van 3,11 met net daarboven individuele reviews met een score van 3,16. Zelfs advertenties en indruk in de winkels hebben met 3,55 een grotere invloed op aanschaf.

“Word of mouth received a much higher score than critical aggregator rating. Thus, we believe that while Metacritic scores may be correlated to game quality and word of mouth, and thus somewhat predictive of title performance, they are unlikely in and of themselves to drive or undermine the success of a game.”