EA ontslaat 1500 man, maar gaat door met overnames

Morthill
De financiële crisis heeft zijn sporen nagelaten, niet alleen in de wereld van banken en aandelen, ook in de gamesindustrie moet er flink bezuinigd worden. Als gamer merk je daar misschien weinig van, maar de publishers merken het maar al te goed. Met name Electronic Arts lijkt flink problemen te ondervinden van de slechtere economie. Moest vorig jaar al 10% van het personeel het veld ruimen, daar komt tot maart 2010 nog eens 15% bij. Daarnaast gaat er een aantal studio's gesloten worden. Dit alles moet een kostenbesparing van $100 miljoen per jaar opleveren.

Ondanks dat veel personeel het veld moet ruimen gaat de uitgever wel gewoon door met het aantrekken van nieuwe studio's. Zo maakte EA bekend dat de social gamesstudio Playfish ingelijfd gaat worden. Kostenplaatje: $300 miljoen met een mogelijke bonus van nog eens $100 miljoen bij goede prestaties.
Playfish richt zich op de groep van social games, een markt die erg groet is op netwerksites als Facebook, maar ook op brede platforms als Google, de iPhone en Bebo. Over die verschillende netwerken verspreid claimt de ontwikkelaar 60 miljoen actieve spelers die samen een miljard speelsessies opleveren per maand.

Kristian Segerstrale, CEO en oprichter van Playfish, is uiteraard erg blij met de overname door de gigant en hoopt samen met EA ervaringen kunnen bieden die de gamesindustrie revolutionaliseren.

"The industry is undergoing dramatic transformation and joining EA is the ideal opportunity for us to push forward our goals to lead in the social entertainment evolution on a faster and much larger scale,"

"EAi's vision and entrepreneurial culture are consistent with our own, and together, we are in position to be the company that defines new and innovative connected experiences that will change the way people play games."