Voorbeschouwing Grand Prix van Brazilië

Peterselieman

Komend weekend staat in São Paulo de Grand Prix van Brazilië op het programma. Voor klassementsleider Jenson Button is het de tweede kans om zijn titel veilig te stellen. De Brit heeft een comfortabele voorsprong op Rubens Barrichello en Sebastian Vettel die de titelstrijd tot in Abu Dhabi levend willen houden. Wat kan Kamui Kobayashi in zijn debuutrace en welk team kan op Interlagos voor een verrassing zorgen?

Het Autódromo José Carlos Pace was in de jaren twintig van de vorige eeuw bestemd voor woningbouw. De grond was er niet geschikt voor en daarom werd er een circuit op gebouwd. De baan werd in 1940 geopend en kreeg eind jaren zeventig haar definitieve naam. Bekende kenmerken van de baan is dat deze tegen de klok in gaat en het lange stuk richting start/finish dat linksaf gaat en waar al volgas gegeven kan worden.


Lengte: 4.309 km
Aantal ronden: 71
Totale lengte: 305.909 km
ronderecord: 1:11.473 (J.P. Montoya – BMW Williams FW26, 2004)

Coureurs

Pos. Naam Team Punten
1. J. Button Brawn GP 85
2. R. Barrichello Brawn GP 71
3. S. Vettel Red Bull Racing69
4. M. Webber Red Bull Racing51.5
5. K. Räikkönen Ferrari 45
6. L. Hamilton McLaren-Mercedes43
7. N. Rosberg Williams 34.5
8. J. Trulli Toyota 30.5
9. F. Alonso Renault 26
10. T. Glock Toyota 24
11. H. Kovalainen McLaren-Mercedes22
12. F. Massa Ferrari 22
13. N. Heidfeld BMW Sauber15
14. R. Kubica BMW Sauber9
15. G. Fisichella Ferrari 8
16. A. Sutil Force India 5
17. S. Buemi Toro Rosso 3
18. S. Bourdais Toro Rosso 2
19. K. Nakajima Williams 0
20. V. Liuzzi Force India 0
21. N. Piquet jr. Renault 0
22. R. Grosjean Renault 0
23. L. Badoer Ferrari 0
24. J. Alguersuari Toro Rosso 0

Constructeurs

Pos. Team Punten
1. Brawn GP 156
2. Red Bull Racing120.5
3. Ferrari 67
4. McLaren-Mercedes65
5. Toyota 54.5
6. Williams 34.5
7. Renault 26
8. BMW Sauber24
9. Force India 13
10. Toro Rosso 5

De geschiedenis van de Grand Prix van Brazilië gaat terug tot 1972. Toen vond op Interlagos een onofficiële race plaats die gewonnen werd door Carlos Reutemann. Een jaar later won Emerson Fittipaldi de eerste officiële Grand Prix.

Eind jaren zeventig en in de jaren tachtig werd veelvuldig uitgeweken naar Jacarepaguá in Rio de Janeiro, maar sinds 1990 zijn de coureurs terug in São Paulo. De baan is heden ten dage nog steeds uitdagend voor de coureurs en er gaat bijna geen jaar voorbij of er gebeurt wel iets.

Zo leidde in 1993 Alain Prost de race met een ruime voorsprong totdat Aguri Suzuki en Ukyo Katayama op start/finish in verschillende incidenten crashten en even later Prost de spinnende Christian Fittipaldi raakte. Damon Hill ging toen aan de leiding, maar hij zag zijn voorsprong verdampen, omdat voor het eerst in de moderne geschiedenis van de sport een safety car werd ingezet. Na de herstart passeerde Ayrton Senna Hill en won zo uiteindelijk de race.

Twee jaar later was er ophef naast de baan. Michael Schumacher won de race voor David Coulthard, maar beiden werden gediskwalificeerd, omdat de benzinemonsters niet klopten met de vooropgegeven stalen. Gerhard Berger werd tot winnaar uitgeroepen, maar kreeg op 14 april dat jaar te horen dat de beslissing van de stewards was teruggedraaid.

Het jaar 2001 zal voor Jos Verstappen een zijn om te vergeten, want hij torpedeerde leider Juan Pablo Montoya uit de wedstrijd na net op een ronde te zijn gezet. Twee jaar later was het de regen die in bocht drie voor vele coureurs het waterloo betekende. Mark Webber crashte laat in de race, waarna Fernando Alonso op de brokstukken inreed. Pas een week later werd Giancarlo Fisichella tot officiële winnaar van de race uitgeroepen.

In 2008 was Brazilië de laatste race van het seizoen. Lewis Hamilton had zeven punten voorsprong op Felipe Massa die moest winnen om zijn titelaspiraties nog levend te houden. In de kwalificatie pakte Massa poleposition voor Jarno Trulli, Kimi Räikkönen en Hamilton. In het begin van de race bleven deze posities gehandhaafd. Daarachter was het David Coulthard die in zijn laatste race vrijwel meteen op moest geven.

De baan was in het begin van de race vochtig, waardoor de rijders op intermediates startten. Na elf ronden was het circuit droog genoeg om op normale gegroefde banden te rijden, waarna het hele veld door elkaar geschud werd. Massa bleef aan de leiding van de race, maar daar achter wisselden de coureurs veelvuldig stuivertje. Hamilton bleef de hele race net aan de goede kant van de streep rijden.

In de 63e ronde ging het wederom licht regenen en de eerste die binnenkwam was Nick Heidfeld. De Duitser won vele plaatsen. De toppers kwamen een voor een binnen en Hamilton zakte terug naar plaats vijf, net voor Sebastian Vettel. Timo Glock was niet gestopt en deze gok leverde de Duitser vele plaatsen winst op. Vettel passeerde Hamilton met een ronde te gaan en bij deze stand zou Massa kampioen worden. De regen werd erger en terwijl Massa al als winnaar was afgevlagd passeerde Hamilton zonder het zelf te weten met nog twee bochten te gaan alsnog Glock, waardoor niet Massa maar hij de titel pakte.

Vrijdag 16 oktober 2009

15:00 - 16:30 vrije training 1
19:00 - 20:30 vrije training 2

Zaterdag 17 oktober 2009

16:00 - 17:00 vrije training 3
19:00 - 20:00 kwalificatie

Zondag 18 oktober 2009

18:00 Formula 1 Grande Premio Petrobras do Brasil 2009

Datum Tijd Programma
Za 17 oktober18.55-20.10 uur RTL GP: Formule 1 - Brazilië - Kwalificatie
Zo 18 oktober17.00-17.55 uur RTL GP: Formule 1 - Brazilië - Pre-show
Zo 18 oktober17.55-19.45 uur RTL GP: Formule 1 - Brazilië - Race
Zo 18 oktober19.45-20.00 uur RTL GP: Formule 1 - Brazilië - Nabeschouwing
Zo 18 oktober20.30-21.00 uur RTL GP: Formule 1 - Brazilië - Samenvatting

Datum Tijd Programma
Za 17 oktober18.20-20.15 uur BBC1: Formule 1 - Brazilië - Kwalificatie
Zo 18 oktober17.00-20.10 uur BBC1: Formule 1 - Brazilië - Race
Ma 19 oktober00.40-01.20 uur BBC3: Formule 1 - Brazilië - Samenvatting
Nederlandse tijden

DagMinimumMaximumNeerslagkansWeerbeeld
Vrijdag16 °C19 °C80 %Regen
Zaterdag17 °C20 °C60 %Lichte regen
Zondag17 °C22 °C60 %Buien
Bron: The Weather Channel