Force India: Jantje lacht en Jantje huilt

Sally (Tessa)
Het was dit raceweekend in Turkije een kwestie van Jantje lacht, Jantje huilt bij Force India. Voor Adrian Sutil was het een lastige, maar bevredigende race; voor Giancarlo Fisichella was het een grote teleurstelling door remproblemen waar hij al het hele raceweekend last van had.

Sutil mocht van een vijftiende plaats starten na een prima kwalificatie - voor de tweede keer in zijn carrière wist de Duitser door te stoten naar Q2. Dat hij uiteindelijk als zeventiende finishte, kon de pret niet drukken voor de coureur. Sutil wist in de eerste stint op de harde banden competitief naar de elfde plaats op te stomen voordat hij moest pitten in ronde 20. De Force India-rijder hield goed stand achter Heikki Kovalainen (McLaren) en bleef Rubens Barrichello (Brawn GP) voor tot de tweede stop in ronde 36. De laatste stint reed Sutil op de zachte band naar de zeventiende plek.

"Misschien hadden we op wat meer gehoopt vanaf de vijftiende startplaats. Ik verloor wat plaatsen bij de start, maar kon ze vrij snel weer terugpakken. De racesnelheid was goed en ik kon een paar goede gevechten leveren met een McLaren en een Brawn, wat natuurlijk altijd leuk is. Het was een interessante race en de balans van de auto was prima. Het resultaat was niet helemaal naar wens, maar het was een positief weekend", klonk Sutil best tevreden.

Zijn teamgenoot Fisichella was minder gelukkig: hij viel al in de vierde ronde uit met mechanische problemen. Het waren de remmen die het Waterloo van de Italiaan werden. Alle reparatiepogingen van het team ten spijt, was na het vervangen van het hele remsysteem op zondag de auto nog erger dan voorheen: "Ik had eerder dit weekend maar een paar problemen met de remmen. Maar het was vandaag zelfs nog erger: bijna de hele wagen blokkeerde."

In het begin ging het nog niet zo slecht: "Ik had een goede start en in het begin van de race was ik competitief met de wagens om me heen. Helaas werd ineens het rempedaal langer en langer, en we besloten om de pits in te gaan. We probeerden nog om weer naar buiten te gaan maar uiteindelijk zou het te risicovol zijn en we moesten opgeven. Het is zo zonde omdat ik deze race altijd leuk vind, maar ik had echt vette pech op de baan!", somde Fisichella zijn korte race op.

Teambaas Vijay Maylla had wel ietsje meer gehoopt van deze race, maar de stappen voorwaarts die in Monaco gemaakt waren, zijn in ieder geval gehandhaafd. In een hoopvolle vooruitblik naar de volgende race zei Maylla: "We mogen bemoedigd zijn door deze prestatie van het team, echter we hebben nog een aantal significante upgrades (waaronder een aerodynamische) in het vooruitzicht voor Silverstone." De Britse Grand Prix wordt over twee weken gehouden in de achtertuin van de fabriek van het team.