Terugblik Deel 3: F1-seizoen 2008 - race 7 t/m 12

Peterselieman
Het nieuwe Formule 1-seizoen nadert met rasse schreden, maar hoe verging het de coureurs vorig jaar? FOK! geeft een terugblik in vier delen op de gebeurtenissen van 2008. Vandaag deel 3: de zevende tot en met twaalfde race van het seizoen. Het vorige deel was Terugblik Deel 2: F1-seizoen 2008 - race 1 t/m 6.

In juni 2008 stonden de races in Canada en Frankrijk op het programma; twee circuits die in 2009 niet meer op de racekalender staan: Gilles Villeneuve en Magny-Cours zijn verdwenen voor onbepaalde tijd. In juli was het de beurt aan Groot-Brittannië en Duitsland, terwijl in augustus de races in Hongarije en Valencia (Grand Prix van Europa) werden verreden.

Wat gebeurde er zoal naast de baan?

Naast alle Grands Prix, waren er binnen de Formule 1 genoeg andere zaken die een rol speelden. Zo kwam Bridgestone met het opmerkelijke bericht dat de temperatuur op de circuits bepalend was of Ferrari of McLaren vooraan zou staan. Verder verhoogde de FIA de kosten voor de superlicenties, waardoor er onrust onder de coureurs ontstond. Daarnaast kwam Max Mosley met een - tegengesteld - bericht dat de gemoederen nog lang bezig zou houden in de Formule 1: de FIA-president wilde de kosten voor de sport met de helft verminderen. Om de FIA partij te bieden, richtten de teams een nieuwe organisatie op, de FOTA (Formula One Teams Association).

David Coulthard maakte in juli vóór de race in Groot-Brittannië bekend dat hij na 2008 stopt met het racen in de Formule 1. Hij wordt mogelijk adviseur bij een F1-team, en in ieder geval commentator voor de BBC, die de uitzendrechten van de Formule 1 in 2009 overnam van ITV. Meer over de carrière van DC kon je lezen op FOK!sport in deel I en deel II van een special over de markante Schot.

Ook de introductie van het Kinetic Energy Recovery System (KERS) zorgde voor problemen. Zo was er een brandje bij Red Bull Racing en kwam een monteur van BMW Sauber onder stroom te staan. Door alle problemen met het systeem wilden enkele teams de introductie van KERS zelfs uitstellen tot 2010. Tenslotte was er ook tragisch nieuws, want voormalig hoofd van de aerodynamica-afdeling van Renault Dino Toso overleed aan de gevolgen van kanker.



Van Canada via Groot-Brittannië naar Valencia

Canada en Frankrijk
Twee weken na Monaco was er opnieuw een gedenkwaardige race, in Canada. Nico Rosberg was fit genoeg verklaard na zijn crash in Monaco om deel te nemen. Sebastian Vettel echter crashte in de derde vrije training en het team van Scuderia Toro Rosso kreeg het niet voor elkaar om nog voor de kwalificatie begon de auto weer op te bouwen. De Duitser moest werkloos toekijken hoe anderen een tijd neerzetten. Ook was er een probleem met de baan, want het asfalt brokkelde in verschillende bochten af.

De race op het circuit Gilles Villeneuve zal Hamilton nog lang heugen, want de McLaren-coureur maakte een bizarre fout in de pitstraat. De gestrande wagen van Sutil was aanleiding om de safety car naar buiten te sturen, wat meteen inhield dat de coureurs de pit niet in mochten om even snel te kunnen profiteren van het indikken van het veld. Toen de pitstraat weer open ging, maakte bijna iedereen een stop. De drukte en chaos was groot met zoveel wagens tegelijk in de pit, en het licht bij de uitgang stond nog op rood. Räikkönen en Kubica stopten voor dat licht, maar Hamilton had niet door dat de wagens voor hem stilstonden en botste bovenop de wagen van de Ferrari-coureur.

Grote winnaar van het incident was BMW Sauber dat haar eerste overwinning boekte met Robert Kubica. Achter de Pool maakte teamgenoot Nick Heidfeld het feest compleet door tweede te worden vóór David Coulthard die daarmee zijn laatste Formule 1-podium uit zijn carrière zou behalen. Het was door alle incidenten voor het eerst sinds Japan 2006 een race die niet door Ferrari of McLaren werd gewonnen, en het eerste podium sinds Maleisië 2006 zonder Ferrari- of McLaren-coureur.

In Frankrijk was het Ferrari dat in de kwalificatie hard terugsloeg met een eerste startrij voor Räikkönen en Felipe Massa. Nick Heidfeld overleefde de tweede schifting niet en eindigde als twaalfde. Hamilton kwalificeerde zich als derde, maar nam tien plaatsen straf mee uit Canada. Ook zijn teamgenoot Heikki Kovalainen kreeg vijf plaatsen straf opgelegd wegens het hinderen van Mark Webber tijdens de kwalificatie.

In de race domineerden beide Ferrari's met Kimi Räikkönen voorop. Inmiddels klom Kovalainen gestaag op, terwijl zijn teamgenoot Hamilton dankzij een drive-through-penalty halverwege het veld bleef steken. Jarno Trulli kende een uitstekende dag en klom gedurende de race op naar een derde plaats, een positie waar hij ook zou finishen. Later verklaarde hij dat die plaats een eerbetoon was aan de overleden oud-Toyota-teambaas Ove Andersson. Achter de Italiaan streden Kovalainen en Nelson Piquet jr. om de vierde plaats in de race en later probeerden ze de Italiaan nog in te halen. Hamilton kwam uiteindelijk niet verder dan plek tien.

Vooraan kende Räikkönen net voor zijn tweede pitstop een probleem met de uitlaat, waardoor hij seconden per ronde verloor. De Fin besloot door te rijden, omdat zijn voorsprong op nummer drie Trulli groot was. Uiteindelijk zag hij alleen zijn teamgenoot Massa passeren die dan ook de overwinning greep. Het in Canada oppermachtige BMW Sauber kwam er niet aan te pas en Kubica was met plek vijf de beste rijder uit dat team.

Groot-Brittannië en Duitsland
Voor aanvang van het raceweekend in Groot-Brittannië werd bekend gemaakt dat in 2010 de Grand Prix zou verhuizen naar Donington Park.

In de kwalificatie was het verrassend Heikki Kovalainen die de pole position voor zich opeiste voor de eveneens verrassende Mark Webber. Derde stond Kimi Räikkönen, nog voor Lewis Hamilton die voor een regen setup had gekozen. Felipe Massa wist geen snelheid te vinden en zette slechts een negende tijd neer.

De race verliep zeer spectaculair. Pluvius had voor de coureurs veel regen in petto en Lewis Hamilton was de enige die er goed mee om kon gaan. De Brit reed het hele veld op meer dan een minuut achterstand. Volgens McLaren-directeur Martin Whitmarsh kon zijn coureur gewoonweg niet langzamer rijden. Coulthard mocht dit allemaal niet meer meemaken, want de Schot lag er al in de eerste ronde uit. Ook zijn teamgenoot Webber spinde in de eerste ronde en zag zijn goede positie verloren gaan.

Beide Ferrari's kenden grote problemen en alleen Räikkonen deed het met een vierde plaats naar eigen zeggen redelijk. Massa spinde vele malen en kwam dan ook als dertiende over de streep. Achter de als tweede liggende Nick Heidfeld wist Rubens Barrichello naar de derde plaats te rijden door in de hevige regen voor extreme wets te kiezen, waardoor hij tien seconden per ronde sneller was dan de rest van het veld. Het zou het laatste podium van de Braziliaan in de Formule 1 worden.

In Duitsland demonstreert het team van McLaren in de kwalificatie haar overmacht. Lewis Hamilton kwalificeert zich als eerste voor Felipe Massa en Heikki Kovalainen die een verre van foutloos rondje reed. Ondanks dat Nick Heidfeld al in Engeland meldde dat zijn kwalificatieproblemen voorbij waren, maar de Duitser kwam weer door de tweede kwalificatiesessie heen.

In de race domineerde Hamilton vanaf de start. De Brit kreeg Massa achter zich aan, gevolgd door Kovalainen. Grote verschuivingen deden zich gedurende de race niet voor tot de 35e ronde toen het rechter achterwiel van de auto Timo Glock afbrak. De Duitser raakte vol de muur bij het opkomen van het rechte stuk, waarna de auto meermalen de baan over stuiterde. Glock bleef ongedeerd na de crash, maar een safety car moest hierdoor op de baan komen. De oorzaak van de crash bleek een afgebroken verbindingsstang te zijn die in Engeland al beschadigd was geraakt.

Uiteindelijk moesten bijna alle coureurs de pits opzoeken, waarbij de grote winnaar Nelson Piquet jr. werd. De Braziliaan schoof vele plaatsen naar voren en nadat de safety car weg was en ook de leiders uiteindelijk moesten pitten, ging de Braziliaan aan de leiding van de race. Hamilton maakte ondertussen jacht op de coureurs voor hem en haalde zowel Kovalainen als Massa en Piquet jr. in. De Brit won hierdoor voor Piquet jr. en Massa. Na afloop was Flavio Briatore in de wolken van het resultaat van zijn pupil, Ferrari-teambaas Stefano Domenicali daarentegen verklaarde dat het Italiaanse team gewoonweg te langzaam was.

Hongarije en Europa
Voor de race in Hongarije kreeg Timo Glock toestemming om te mogen racen, ondanks zijn bezeerde rug. De race zelf zal tot 2016 op de kalender blijven staan. In de kwalificatie ging Glock zeer goed en de Duitser behaalde dan ook een keurige vijfde plaats achter de beide McLarens van Hamilton en Kovalainen, Massa en Robert Kubica. Tegenvallend was de zestiende plaats van Nick Heidfeld.

In de race was de beste start voor Felipe Massa die de leiding wist te pakken. De Braziliaan wist Hamilton gedurende de race goed achter zich te houden. De pitstops in Hongarije verliepen voor veel coureurs niet zoals gepland. Zowel bij Bourdais, Glock, Barrichello als Nakajima ging het tanken fout, wat een serie aan brandjes veroorzaakte. Alle coureurs konden echter doorrijden. Halverwege de race kreeg Hamilton te maken met een lekke linkervoorband, waardoor de Brit vele plaatsen terugviel en uiteindelijk als vijfde finishte. Kovalainen reed ondertussen op geruime achterstand van Massa op de tweede plaats.

Kimi Räikkönen vocht ondertussen een verbeten strijd met Fernando Alonso uit, een gevecht dat de Fin uiteindelijk won. Voor dit duo reed op een derde plaats nog Glock die een zeer goed weekend kende. Tot drie ronden voor het einde ging Massa onbedreigd aan de leiding, totdat zijn Ferrari-motor de geest gaf. De onfortuinlijke Braziliaan had op dat gebied in het verleden al vele voorgangers. Dit gaf de mogelijkheid aan Kovalainen om zijn eerste zege in de Formule 1 te boeken. Naast de Fin stonden ook Glock en Räikkönen op het podium.

De Grand Prix van Europa stond vorig jaar op het circuit van Valencia op het programma. Het nieuwe circuit in de haven van de Spaanse stad leek een uitdaging voor de coureurs te worden met een interessante layout van de baan. Bandenfabrikant Bridgestone maakt zich zorgen over hoe de banden zich zouden houden op de brug, maar de rijders waren over het algemeen wel te spreken over het circuit.

In de kwalificatie was het Felipe Massa die de snelste tijd klokte. De Braziliaan bleef Lewis Hamilton en Robert Kubica voor in de derde kwalificatie die op een deels natte baan begon. Goede prestaties waren er van de beide Toro Rosso-coureurs die de derde kwalificatie haalden. Thuisrijder Fernando Alonso kwam door een foutje niet verder dan plek twaalf. Achterin stonden de beide Force India-rijders, de Honda-coureurs en David Coulthard. Voor de race werd nog bekend gemaakt dat de eerste startplek was verplaatst.

Massa had in de race de beste start en werd gevolgd door Hamilton en Kubica. Voor Alonso waren de druiven in eigen land zuur. De Spanjaard moest vanuit het middenveld vertrekken en verloor in de eerste ronde na een aanrijding met Kazuki Nakajima ook nog zijn achtervleugel en moest opgeven. Vrij lang gebeurde er niets in de race tot de tweede pitstop van van het team van Ferrari. Massa kwam bij het wegrijden uit de pitbox bijna in botsing kwam met Adrian Sutil. Ook Räikkönen reed te vroeg weg uit zijn pitbox, maar ditmaal met dramatischer gevolgen. De tankslang was nog aangekoppeld en een monteur werd door de slang en het achterwiel van de Ferrari tegen de vlakte geslagen. Hij moest afgevoerd worden naar het medisch centrum. Räikkönen zelf strandde een ronde later met een opgeblazen motor. Ferrari besloot het te onderzoeken, omdat het al de tweede defecte motor in twee races was.

Ook Sutil haalde het einde van de race niet doordat hij zich verremde. Uiteindelijk finishte Massa voor Hamilton en Kubica. Beide Toyota's eindigden deze race in de punten. De race kreeg nog een staartje, omdat de wedstrijdleiding besloot het incident tussen Massa en Sutil te onderzoeken. Uiteindelijk kreeg Massa geen straf opgelegd, maar wel zijn team Ferrari dat de Braziliaan na zijn pitstop te vroeg weggestuurd had. De boete bedroeg 10.000 euro, een bedrag dat Alonso eerder dat weekend ook gekregen had voor het overschrijden van de witte lijn bij het ingaan van de pits.


Op twee derde van 2008
De strijd in het kampioenschap lijkt na twaalf races te gaan tussen Lewis Hamilton met 70 en Felipe Massa met 64 punten. Daarachter strijden Kimi Räikkönen (57) en Robert Kubica (55) om de derde plaats in het kampioenschap. In het constructeurskampioenschap gaat Ferrari aan de leiding met 121 punten. Daarachter staat McLaren met 113 punten; gevolgd door BMW Sauber, dat wat achterop raakt met 96 punten.



In deel 4 gaan we verder in op de dertiende tot en met de achttiende en laatste Grands Prix van het seizoen 2008. Daarnaast gaan we in op de vele gebeurtenissen die naast de baan gebeurden in de herfst van vorig seizoen.