FIA: "Werken met KERS is veilig"

Peterselieman
De FIA is er van overtuigd dat het nieuwe Kinetic Energy Recovery System, KERS, veilig zal zijn in gebruik. Er bestaat veel angst over het gebruik van het systeem sinds een monteur van BMW Sauber een schok kreeg na het aanraken van een auto waarvan KERS aan stond.

FIA-racedirecteur Charlie Whiting vindt dat het werk dat door de toezichthouders en door de teams is verricht er op gericht is om risico's te minimaliseren. "Vanuit de Technical Work Group hebben we een KERS Safety Work Group opgezet, welke onder leiding van BMW staat."

"Ze hebben een aantal vergaderingen gehouden en zijn met een lijst met suggesties gekomen. Een deel ervan is in de regels verwerkt en een ander deel is doorgestuurd naar de circuits die een Grand Prix organiseren. De marshalls zullen geïnstrueerd worden hoe te handelen wanneer een auto strandt," aldus Whiting.

"Het systeem moet geheel veilig zijn. Als er enig risico is, dan moet dat voor de marshalls duidelijk zijn. Daarom moet er een KERS-statuslamp komen die meteen duidelijkheid over de werkzaamheid van het systeem verschaft. Als de status de verkeerde kleur heeft, dan mag de auto niet aangeraakt worden."

"Ook moeten de mensen langs de baan instructie krijgen over hoe de onderdelen op te pakken die gemarkeerd zijn met een kleur. Als potentieel onder stroom staan, dan moeten ze weten hoe die delen te verplaatsen. Ook dragen ze handschoenen die enkele duizenden volts kunnen verwerken," aldus de Brit.