FIA wil groter verschil tussen banden

Peterselieman
FIA-racedirecteur Charlie Whiting heeft aangegeven dat zijn organisatie er bij bandenfabrikant op aangedrongen heeft dat de verschillen tussen de twee bandencompounds dit jaar groter mogen zijn dan vorig jaar, maar ook weer niet te groot. De FIA wil deze verschillen gaan beheersen.

Net als vorig jaar moeten de rijders beide compounds gebruiken, alleen zijn de verschillen bij de nieuwe slicks nog niet goed te meten. De ideale situatie voor de FIA is dat de zachte compound band voor snelle ronde tijden zorgt en na een aantal ronden veel langzamer wordt dan de harde band die constant presteert.

"Wat er tijdens de wintertests gebeurt, is waarschijnlijk niet indicatief voor wat er zal gebeuren onder warmere omstandigheden tijdens de eerste vier races," aldus Whiting. "We kijken er naar, want we willen niet een te groot verschil tussen beide typen banden zien. Het is wel in ieders voordeel dat het verschil tussen de harde en zachte banden groter is dan vorig jaar."

"Soms zat er vorig jaar tussen de twee compounds maar één of twee tiende verschil. We vinden dat het verschil wel wat groter mag zijn. Een halve seconde is ideaal. De engineers van Bridgestone werken daar nu aan," aldus de Brit.