[F1-teamportret] Ferrari

Peterselieman
Het nieuwe Formule 1-seizoen nadert snel en voor de teams is het vanwege alle reglementswijzigingen spannender dan ooit. Daarom zet FOK!sport in tien weken op een rij welke teams er aan het kampioenschap deelnemen en welke coureurs zij hiervoor inzetten. Vandaag is het de beurt aan het team van Ferrari.

Teamnaam: Scuderia Ferrari
Hoofdsponsor: Marlboro
Teambaas: Stefano Domenicali
Motor: Ferrari 056
Nationaliteit: Italiaans
Webite: www.ferrariworld.com
Coureur 1: Kimi Räikkönen (nr. 3)
Coureur 2: Felipe Massa (nr. 4)
Testcoureurs: Luca Badoer, Marc Gené

Scuderia Ferrari is het oudste en succesvolste in de Formule 1 actief zijnde team. Het is in 1929 opgericht door Enzo Ferrari en racete tot 1939 onder de vlag van Alfa Romeo. In 1948 leverde het Italiaanse team de eerste Formule 1-waardige auto af, de Tipo 125 die voorzien was van een 1,5 liter 12 cilinder motor. In de nieuw opgerichte raceklasse Formule 1 debuteerde het team met deze auto in de Grand Prix van Monaco in 1950. Twee jaar later won Alberto Ascari de eerste titel voor het Italiaanse merk na zes opeenvolgende races gewonnen te hebben.

Ook de legendarische Juan Manuel Fangio haalde in 1956 met Ferrari een titel. Daarna ging het wat bergafwaarts met het Italiaanse merk, maar het won in 1961 en 1964 met Philip Toll Hill en John Surtees wel de wereldtitels. Eind 1964 introduceerde Ferrari het concept van de V12 motor dat de auto het kenmerkende geluid gaf en tot halverwege de jaren '90 in gebruik bleef, al werd in de jaren '80 vooral een V6 motor met turbo gebruikt.

Halverwege de jaren '70 kende het team een glorietijd met Niki Lauda en met Jody Scheckter en Gilles Villeneuve in 1979. In 1982, toen het team het constructeurskampioenschap won, verongelukte Villeneuve op het circuit van Zolder. In de jaren daarna zat het team er wel redelijk bij, maar waren de auto's vaak onbetrouwbaar. Zelfs viervoudig wereldkampioen Alain Prost kon daar niets aan veranderen.

De verandering werd ingezet toen halverwege de negentiger jaren voor veel geld Michael Schumacher, die op dat moment tweevoudig wereldkampioen was, werd binnen gehaald. Hij wist de juiste mensen om zich heen te verzamelen en de noodzakelijke veranderingen voor elkaar te krijgen. Zo werd de kenmerkende V12 ingeruild voor de meer gangbare V10 en werden Ross Brawn en Rory Byrne aangesteld. Eerder was Jean Todt in 1993 al aangesteld als teambaas. Tot 1999 leverde deze investering nog niet veel succes op, al werd de betrouwbaarheid van de auto wel beter.

In de jaren vanaf 2000 werden de successen aaneen geregen met vijf wereldtitels op rij voor Schumacher en onder andere in 2004 het constructeurskampioenschap een recordaantal punten van 262. Het jaar erop wist het team uit Maranello geen waardige auto te produceren, maar in 2006 waren ze weer terug in de titelstrijd. Echter Fernando Alonso bleek net te sterk voor de Duitser. Een jaar later wist Kimi Räikkönen wel de wereldtitel te pakken door in de laatste twee races een achterstand van zeventien punten op Lewis Hamilton in te lopen. Ook in 2008 deed Ferrari mee om de wereldtitel met Felipe Massa, maar de Braziliaan kwam in een zinderende ontknoping van het seizoen in de laatste race één punt tekort voor de titel.

F60

In 2009 wil Ferrari de titel bij de coureurs terugveroveren met de F60 die de naam te danken heeft aan het zestigste seizoen dat het Italiaanse team in de sport actief is. Ook is het de 55e open auto die het team gebouwd heeft voor de racerij. Deze auto wijkt door de nieuwe regelgeving op veel punten af van de vorige bolides. Zo is er de brede voorvleugel en de smalle, hoge achtervleugel, zijn de extra vleugels op de auto verboden en is er de introductie van KERS. Voor het team uit Maranello gaan net als in 2007 en 2008 Kimi Räikkönen en Felipe Massa rijden.

Statistieken

Gereden GP's 776
Constructeurtitels 16
Wereldtitels 14
Overwinningen 209
Dubbels 79
Podiumplaatsen 622
Snelste rondes 218
Poles 203
Puntentotaal 4925


Kimi Räikkönen

Kimi Räikkönen komt als relatief onbekende rijder de Formule 1 binnen bij het team van Sauber. De Fin kan alleen ervaring in de Formule Renault overleggen, maar dat is voor Peter Sauber genoeg om hem een contract aan te bieden. De FIA echter heeft haar twijfels en besluit de Fin een tijdelijke superlicentie te geven. Räikkönen haalt in zijn eerste seizoen direct 9 punten.

De 29-jarige Fin wordt omschreven als een coureur met ijskoud bloed, die supersnel weet te rijden. Het enige manco dat Räikkönen heeft, is dat hij een geringe uitstraling naar pers en fans heeft. Met zijn piepstemmetje en jongensgezicht blijft hij verre van de stoere macho's die er in de Formule 1 rondlopen.

The Iceman stapt in 2002 over naar McLaren-Mercedes maar weet nog niet direct potten te breken. Een jaar later wordt Räikkönen tweede in het wereldkampioenschap op maar twee punten van Michael Schumacher. In 2004 bereikt de pech die de Fin vaak heeft een dieptepunt en kan hij geen rol van betekenis spelen in de titelstrijd. In 2005 presteert Räikkönen weer goed, maar enkele nulresultaten zorgen er voor dat hij Fernando Alonso niet van de titel af kan houden. Het laatste jaar bij het Engelse team voor de Fin verloopt in mineur als de auto niet snel en betrouwbaar genoeg blijkt te zijn.

In 2007 maakt Räikkönen de veelbesproken overstap naar Ferrari en wint meteen de eerste race van het seizoen. Het hele jaar staat hij achter Lewis Hamilton in de titelstrijd, maar in de laatste twee races weet hij twee keer te winnen en zo een achterstand van zeventien punten op de Brit in te lopen. Doordat Hamilton in de allerlaatste race van het seizoen een blunder begaat, grijpt The Iceman eindelijk de wereldtitel waar hij al zo vaak zo dichtbij was geweest.

Een jaar later doet Räikkönen weer lang mee in de titelstrijd, maar doordat hij vier keer op rij buiten de punten eindigt, is hij kansloos voor het verlengen van de wereldtitel. De strijd wordt in het voordeel van Lewis Hamilton beslist. In 2009 wil de Fin weer voor de titel gaan. Dit moet met de F60 gebeuren die het zestigste seizoen van Ferrari in de Formule 1 symboliseert.

Naam Kimi Räikkönen
Nationaliteit Fins
Geboren 17-10-1979
Team Scuderia Ferrari
Vorige teams Sauber, McLaren
Aantal gereden GP's 139
Aantal overwinningen 17
Aantal podiums 57
Aantal poles 16
Aantal snelste ronden 35
Totaal punten GP 531
Website www.kimiraikkonen.com


Felipe Massa

De Braziliaan Felipe Massa maakt in 2002 zijn debuut in de Formule 1 bij het team van Sauber Petronas. De coureur behaalt in het eerste seizoen vier punten, maar kent ook veel uitvalbeurten. Het jaar erop gaat hij testen voor Ferrari dat in die tijd de motoren aan Sauber levert. In 2004 en 2005 rijdt Massa wederom voor het Zwitsere team, maar verder dan twaalf WK-punten weet hij niet te komen, wel wordt hij constanter in zijn prestaties.

In 2006 stapt de Braziliaan over naar Ferrari waar hij Rubens Barrichello vervangt. Hij weet derde te worden in het kampioenschap en pakt in Turkije zijn eerste overwinning. Hij is dat jaar echter tweede coureur achter Michael Schumacher die aan zijn laatste seizoen bezig is. Het volgende jaar presteert Massa constanter en behaalt meer punten, maar blijft achter teamgenoot Kimi Räikkönen en Lewis Hamilton steken op een derde plaats in het kampioenschap.

In 2008 begint Massa het jaar met twee uitvalbeurten op rij, daarna begint de Braziliaan aan een goede reeks. Op nog drie races na weet hij goede resultaten te scoren, maar uiteindelijk komt hij in het kampioenschap één punt te kort om Hamilton van de titel af te houden. In 2009 gaat Massa wederom voor de titel. Hij weet inmiddels wat er voor nodig is, maar zal een zware kluif krijgen aan het achter zich houden van zijn teamgenoot Räikkönen en wereldkampioen Hamilton.

Naam Felipe Massa
Nationaliteit Braziliaans
Geboren 25-04-1981
Team Scuderia Ferrari
Vorig team Sauber
Aantal gereden GP's 105
Aantal overwinningen 11
Aantal podiums 27
Aantal poles 15
Aantal snelste ronden 11
Totaal punten GP 298
Website www.felipemassa.com

Het portret van het team van Ferrari kun je ook hier vinden.