Terugblik deel 1: F1-seizoen 2008 in cijfers

Sally (Tessa)
Het Formule 1-seizoen begint al bijna: in het weekend van 28 en 29 maart 2009 wordt er weer geracet in Australië. FOK! geeft een terugblik in vier delen op de gebeurtenissen van 2008. Wie presteerden er goed en wie vielen er tegen? Vandaag deel 1: het F1-jaar 2008 gevangen in cijfers. Met dank aan FOK!user ElmarO voor de statistische analyses en fraaie grafieken.

Het Formule 1-seizoen 2008 was volgens velen spannender dan ooit. In de laatste race van het seizoen werd alsnog de gedoodverfde winnaar, Felipe Massa, de 'runner-up'. In de laatste paar ronden van de race in Brazilië ging het regenen. En dat bleek de scherprechter: Timo Glock nam de gok om op droogweerbanden te blijven rijden en verloor, net als Toyota-teamgenoot Jarno Trulli, ongeveer 15 tot 20 seconden per ronde.

Lewis Hamilton maakte daar handig gebruik van en wist zo alsnog de benodigde vijfde plaats te pakken. In de laatste paar honderd meters van de race. Hamilton toch wereldkampioen; Massa in zijn thuisrace wel winnaar, maar toch grote verliezer.

Maak je op voor een terugblik in vier delen op het afgelopen Formule 1-seizoen. Vandaag de duizelingwekkendste: de getallen! Volgende week worden de eerste zes races van 2008 onder de loep gehouden. En dan volgen in de andere twee delen ook steeds zes races, tot en met die zinderende finale in Brazilië.

Een opmerking vooraf: Super Aguri met de coureurs Anthony Davidson en Takuma Sato heeft in 2008 alleen aan de eerste vier races deelgenomen. Op 6 mei 2008 werd het Japanse team officieel failliet verklaard. Het team is wel opgenomen in de analyses, tenzij anders is vermeld.



Eindstand wereldkampioenschap 2008

Om te beginnen vind je hieronder twee tabellen met het officiële eindresultaat van 2008 volgens de internationale automobielfederatie FIA (Fédération Internationale de l'Automobile). Zowel alle 22 coureurs als alle elf teams die meededen het afgelopen seizoen worden genoemd.

Tabel 1. Coureurskampioenschap 2008

Pos.CoureurTeamPunten
1Lewis Hamilton McLaren Mercedes 98
2Felipe MassaScuderia Ferrari97
3Kimi RäikkönenScuderia Ferrari75
4Robert KubicaBMW Sauber 75
5Fernando AlonsoRenault F161
6Nick HeidfeldBMW Sauber 60
7Heikki KovalainenMcLaren Mercedes 53
8Sebastian VettelSTR-Ferrari 35
9Jarno TrulliToyota 31
10Timo GlockToyota 25
11Mark WebberRed Bull-Renault 21
12Nelson Piquet Jr.Renault F119
13Nico RosbergWilliams-Toyota 17
14Rubens BarrichelloHonda 11
15Kazuki NakajimaWilliams-Toyota 9
16David CoulthardRed Bull-Renault 8
17Sébastien BourdaisSTR-Ferrari 4
18Jenson ButtonHonda 3
19 Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari 0
20Adrian Sutil Force India-Ferrari 0
21Takuma Sato Super Aguri-Honda 0
22Anthony Davidson Super Aguri-Honda 0
Bron: The Official Formula 1 Website

Tabel 2. Constructeurskampioenschap 2008

Pos.TeamPunten
1Scuderia Ferrari172
2McLaren Mercedes151
3BMW Sauber 135
4Renault F180
5Toyota Racing56
6Scuderia Toro Rosso39
7Red Bull Racing29
8Williams-Toyota 26
9Honda Racing F114
10Force India0
11Super Aguri F10
Bron: The Official Formula 1 Website



Punten coureurs

Gemiddeld aantal punten per race (coureurs, teams)
In het staafdiagram achter de link zie je het gemiddeld aantal punten dat iedere coureur per race heeft weten te behalen. Klik hier voor link naar de afbeelding.

In het staafdiagram achter de link hieronder zie je het gemiddeld aantal punten dat ieder team per race heeft weten te behalen. Klik hier voor een link naar de afbeelding.


Percentage totaal te behalen punten (coureurs)
Iedere coureur zou, als hij alle races had gewonnen in het seizoen 2008, 18 races x 10 punten = 180 punten hebben kunnen halen. In het eerste staafdiagram kun je zien welk percentage elke coureur van die theoretische 180 punten heeft behaald.

Het totaal aantal punten dat over het gehele seizoen werd verdeeld, is (10 + 8 + 6 + 5 + 4 + 3 + 2 + 1) x 18 races = 702 punten. In het tweede staafdiagram kun je zien welk percentage iedere coureur daarvan heeft behaald.

Om de twee staafdiagrammen met elkaar te kunnen vergelijken, is gekozen voor een percentage in beide categorieën.



Vergelijking met 2007, coureurs

Punten gewonnen t.o.v. 2007 (coureurs)
In tabel 3 en het staafdiagram hieronder kun je zien welke coureurs ten opzichte van 2007 punten hebben gewonnen of verloren. Grote verliezers zijn Fernando Alonso, Kimi Räikkönen en Giancarlo Fisichella. Al mag laatstgenoemde niet echt een verrassing heten gezien de overgang van de Italiaan van Renault naar het achterhoedeteam Force India. De meest constante rijder is Anthony Davidson. Ook dat is vrij gemakkelijk te verklaren omdat hij niks te verliezen had. De grote winnaar is Robert Kubica.

Voor de volledigheid zijn in tabel 3 alle rijders die in de de jaren 2007 en 2008 mee hebben gereden opgenomen. In het staafdiagram dat daarop volgt, zijn de inactieve coureurs sinds eind 2007 niet meer opgenomen.

Tabel 3: Punten gewonnen t.o.v. 2007 (coureurs)

CoureurPunten 2007Punten 2008Verschil
Fernando Alonso10961-48
Kimi Räikkönen11075-35
Giancarlo Fisichella210-21
Alexander Wurz**13**-13
Lewis Hamilton10998-11
David Coulthard148-6
Ralf Schumacher**5**-5
Takuma Sato40-4
Nico Rosberg2017-3
Jenson Button63-3
Vitantonio Liuzzi**3**-3
Nick Heidfeld6160-1
Adrian Sutil10-1
Anthony Davidson000
Scott Speed**0**0
Sakon Yamamoto**0**0
Christijan Albers**0**0
Marcus Winkelhock**0**0
Felipe Massa94973
Sebastien Bourdais**44
Kazuki Nakajima099
Mark Webber102111
Rubens Barrichello01111
Nelsinho Piquet**1919
Heikki Kovalainen305323
Jarno Trulli83123
Timo Glock**2525
Sebastian Vettel63529
Robert Kubica397536
* Deze coureurs deden in 2007 niet mee en winnen sowieso punten.
** Deze coureurs deden in 2008 niet mee komen in het staafdiagram niet meer voor.

Hieronder staat de grafische weergave van de verschillen tussen de twee jaren van alle 22 rijders van 2008.


* Deze coureurs deden in 2007 niet mee en winnen sowieso punten.



Punten teams

Percentage totaal te behalen punten (teams)
Het maximaal aantal te behalen punten per team is 18 races x 18 punten = 324 punten. Natuurlijk kan nooit ieder team dit halen, maar in onderstaand taartdiagram kun je in procenten zien hoe ver ieder team is gekomen. Zoals je ziet staan Force India (het tiende team in 2008) en Super Aguri (het elfde team in 2008) er niet bij. Beide teams hadden 0 punten en dus ook een percentage van 0 %.


Vergelijking met 2007, teams

Punten gewonnen 2008 t.o.v. 2007 (teams)
In tabel 4 en het staafdiagram hieronder kun je zien welke teams ten opzichte van 2007 punten hebben gewonnen of verloren. Voor McLaren zijn de punten in 2007 van Lewis Hamilton en toenmalig coureur Fernando Alonso samengevoegd (beide 109 punten) om zo een zo eerlijk mogelijke vergelijking te maken. De puntenstraffen die McLaren in 2007 heeft gehad (nasleep van het spionageschandaal en in Hongarije) zijn dus genegeerd.

Tabel 4: Punten gewonnen t.o.v. 2007 (teams)

TeamPunten 2007Punten 2008Verschil
McLaren218151-67
Ferrari204172-32
Williams3326-7
Super Aguri40-4
Spyker/Force India10-1
Red Bull Racing24295
Honda 6148
Renault518029
Scuderia Torro Rosso83931
BMW Sauber10113534
Toyota 135643

McLaren is hierdoor de grootste verliezer, Ferrari doet het evenmin goed. De teams die van het puntenverlies het meest profiteerden zijn Toyota, BMW Sauber, Scuderia Toro Rosso en Renault. Deze vier hebben de grootste sprongen gemaakt ten opzichte van 2007. Hieronder staat de grafische weergave van de verschillen tussen de twee jaren van alle elf teams.



Aantal overwinningen 2008

Aantal overwinningen (coureurs, teams)
Felipe Massa heeft de meeste overwinningen behaald in 2008, op de voet gevolgd door Lewis Hamilton. Er waren zeven verschillende coureurs die een Grand Prix wisten te winnen.

Ferrari is het team met de meeste overwinningen, McLaren zit daar niet ver achter. In totaal hebben vijf verschillende teams in 2008 een Grand Prix weten te winnen.



Aantal snelste ronden (coureurs, teams)

Het aantal snelste ronden per coureur wordt weergegeven in onderstaand taartdiagram. Zoals je ziet is Kimi Räikkönen de overtuigende winnaar met maar liefst tien snelste rondes. Heikki Kovalainen krijgt een eervolle vermelding met zijn eerste snelste ronde ooit.

In onderstaand diagram is het aantal snelste ronden per team terug te vinden. Logischerwijs is Ferrari hier, voornamelijk dankzij Räikkönen, de overtuigende winnaar door bijna driekwart van het totaal (achttien) te pakken.



Kwalificatieposities
Lewis Hamilton heeft het hoogst aantal polepositions met zeven, terwijl Massa er vlak achter zit.

Hoe vaak vanaf polepositie gewonnen?
In 2008 waren er zes coureurs die een polepositie pakten, in onderstaande staafdiagrammen zie je hoe succesvol die coureurs waren in het 'pakken van de dubbel': op pole en de race ook winnen. Sebastian Vettel had het beste rendement dat een coureur kan wensen: één uit één maakt 100 %; Monza 2008 was zíjn raceweekend. Voor de jonge Duitser zijn eerste pole en dan ook meteen zijn eerste overwinning. Er waren nog meer verassende rijders in 2008: Robert Kubica had in Bahrein zijn allereerste pole en zijn enige in 2008, maar de Pool wist het niet om te zetten in winst. Ook Heikki Kovalainen pakte opnieuw 'een eerste ooit' in zijn F1-carrière: pole voor de Fin in de Grand Prix van Engeland. Hij moest echter genoegen nemen met de vijfde plaats in de race, terwijl teamgenoot Hamilton in diens thuisrace won.

Het rendement van de vier rijders die een poleposition om wisten te zetten in winst, is in procenten weergegeven in het volgende staafdiagram. Het totaal aantal poleposities waar de percentages op gebaseerd zijn, is zestien. Kubica en Kovalainen ontbreken in de figuur omdat het rendement van hun twee poles 0 % is.


Gridposities in 2008

De gridposities per coureur en het aantal keer dat hij zich op die plek heeft gekwalificeerd. Klik op een naam hieronder voor de grafiek van die coureur. In deze grafieken zijn eventuele straffen voor bijvoorbeeld een motorwissel niet meegenomen. Van alle coureurs zijn Felipe Massa en Heikki Kovalainen de enige twee die zich altijd in de top tien hebben weten te kwalificeren. Robert Kubica is bijna alle gridplaatsen op de eerste zeven rijen afgegaan.
Sebastian Vettel maakte het nog bonter: die maakte er een gewoonte van om bijna alle gridplaatsen te bezoeken, van de pole tot en met de laatste plaats. Opvallend is verder de voorkeur van Nico Rosberg voor de vijftiende plaats, Giancarlo Fisichella had zo'n beetje een abonnement op de achterste twee startrijen.

Felipe Massa - Lewis Hamilton
Heikki Kovalainen - Kimi Räikkönen
Robert Kubica - Fernando Alonso
Jarno Trulli - Mark Webber
Nick Heidfeld - Timo Glock
Sebastian Vettel - Nico Rosberg
David Coulthard - Sebastien Bourdais
Nelsinho Piquet - Jenson Button
Rubens Barrichello - Kazuki Nakajima
Giancarlo Fisichella - Adrian Sutil
Takuma Sato - Anthony Davidson


Gemiddelde gridpositie

Hieronder vind je achter een link in één overzicht de gemiddelde gridpositie van iedere coureur. Ondanks het feit dat Hamilton zeven polepositions heeft en Massa 'slechts' zes, is de laatste toch de beste qualifier. Dit komt mede doordat Massa zich nooit buiten de top tien heeft gekwalificeerd (laagste positie P9) en Hamilton éénmalig buiten de top tien is gevallen met een vijftiende plaats tijdens de Italiaanse Grand Prix.

Heikki Kovalainen staat derde in deze grafiek, maar stelde in het puntenklassement toch teleur met slechts een zevende plaats en 53 punten. Ook Jarno Trulli, Mark Webber en Nico Rosberg bleken het in de kwalificaties beter te doen dan in de races. Bij Nick Heidfeld gold juist het omgekeerde. Opvallend is ook het verschil tussen Kazuki Nakajima (Williams) en Giancarlo Fisichella (Force India). De Force India- en Super Aguri-coureurs presteerden consequent slechter dan de rest van de coureurs, die af en toe met een verrassing hun gemiddelde omhoog haalden.

Grafiek van alle coureurs en hun gemiddelde positie op de grid.



Tot slot

Sebastian Vettel verdient in dit getallenoverzicht een aparte vermelding. In zijn eerste volledige seizoen als F1-racecoureur bij Scuderia Toro Rosso, pakte de Duitser meteen een record. Hij is de jongste coureur tot nu toe die een race won (Monza, Italië 2008 met 21 jaar en 73 dagen) waarmee hij Fernando Alonso opvolgt; en Vettel wist datzelfde raceweekend ook zijn eerste pole te pakken.

Ook een eervolle vermelding in deze cijfermatige terugblik is er voor Heikki Kovalainen: zijn switch van Renault in 2007 naar McLaren Mercedes in 2008 bracht de Fin zijn eerste pole (Engeland), zijn eerste overwinning (Hongarije) én zijn eerste snelste ronde. En dat in zijn tweede officiële jaar als F1-coureur.

Tot zover de statische terugblik op het Formule 1-seizoen: het jaar 2008 gevangen in cijfers. De komende drie weken volgen nog drie delen die terugblikken naar het nieuws op FOK! over het afgelopen racejaar.


FOK! dankt ElmarO voor de uitgebreide analyses, grafieken en korte uitleg bij de figuren. De Excelfile die gebruikt is voor deze Special is nog uitgebreider dan de hier genoemde statistieken. Voor meer informatie vraagt FOK!sport je contact op te nemen met ElmarO zelf.

Met dank aan iedereen die op de een of andere manier betrokken was bij de totstandkoming van deze FOK! Formule 1-special.

Andere gebruikte bronnen:
FOK!sport
The Official Formula 1 Website
Wikipedia

Disclaimer: dit overzicht pretendeert nergens volledig te zijn, er kunnen dan ook geen enkele rechten aan ontleend worden.
Alle type- en rekenfouten voorbehouden. Copyright van de gebruikte figuren: FOK! en ElmarO.