[WTCC] Coronel verbaasd door zege

Tiede-Jan (TJDoornbos)
Tom Coronel kan het nog steeds niet bevatten. De Nederlander won in Japan de tweede WTCC-race van het weekend.

Coronel houdt van Japan en Japan houdt van Tom Coronel. Desondanks viel de kwalificatie wat tegen en Coronel startte de eerste race vanaf een zeventiende plaats. Echter wist hij op te klimmen naar een achtste plaats en pakte daarmee de pole voor de tweede race. De tweede race werd een lastige wat betreft de bandenkeuze. De baan was nat maar droogde op, waardoor een deel van de coureurs besloot de gok te nemen voor slicks, een andere deel besloot op regenbanden van start te gaan.

En Coronel? Die koos voor de gulden middenweg. Slicks voor, regenbanden achter. Achteraf bezien misschien niet geheel de juiste keuze want Farfus was in de eindfase van de race erg snel op slicks, maar Coronel had genoeg voorsprong opgebouwd om zijn eerste WTCC-wedstrijd te winnen.

"Het waren in alle opzichten bijzondere dagen", lacht de Nederlander na afloop. "Ik had niet al teveel mensen iets over deze trip verteld, maar had besloten al op woensdag naar Japan te gaan. Daar bezocht ik allereerst de nodige teams en mensen waar ik destijds voor en mee reed. De reacties waren hartelijk en okay. Ook op het circuit, dat er nog hetzelfde bij lag als toen ik daar destijds op reed, was het apart. Er stonden op de donderdag al vele mensen met modellen van mijn oude race-auto's die ik voor ze moest tekenen. Geloof mij, ik heb er tientallen van een handtekening voorzien. Leuk om te zien dat er in dit land nog steeds zo veel fans zijn en je hier nog steeds erg gewaardeerd wordt."

"Maar we waren hier om te racen met de SEAT en ik was blij verrast met de eerste meters. De auto voelde goed aan en ik zat vrij snel in de juiste swing. In de tweede training pakte ik op nieuwe banden zelfs een tweede plaats. Een goed perspectief voor de training, waarin ik uiteindelijk zeventiende werd. Dat kon ik niet geloven, want het was een goed rondje maar ik kwam toch 1,1 seconden tekort op de snelste tijd. Ook nu zou ik niet weten waar ik die vandaan had moeten halen. Na de natte warm-up kreeg ik een veel beter gevoel, want alles liep lekker. Ik reed lange tijd als derde en werd uiteindelijk vijfde."

"De start van de eerste race ging al even lekker. Het was net iets minder nat dan tijdens de warm-up en nadat ik langs Jordi Gene was, reed ik op de tiende, elfde en twaalfde plaats. Pas in de laatste ronde kwam daar verandering in. Voor mij gingen wat mannen van de baan en daarmee won ik nog een enkele plaats om in de laatste bocht D'Aste nog binnendoor in te halen. Zelf had ik op dat moment geen idee waar ik lag en was zeker blij verrast toen ik hoorde dat ik achtste was geworden. Mooier kun je het toch niet bedenken, want daarmee sta je voor de tweede race op poleposition."

"Ik bleef mij focussen op het weer en omdat het niet echt regende wilde ik de overstap naar slicks maken. Maar toen ik daar in de rit naar het parc fermé en tijdens de opwarmronde mee reed, brak de auto achter uit. Daarom heb ik achter regenbanden laten monteren en heb voor de slicks laten zitten. Anderen, zoals Monteiro stonden op 'full wets', terwijl Farfus rondom op slicks stond. In het begin was het even lastig maar in de vijfde ronde kon ik de leiding overnemen en heb daarna een aardige voorsprong op kunnen bouwen."

"Tegen het eind kwam Farfus sterk terug en met hem heb mega gevechten geleverd. Zeker in de laatste twee ronden. Ik wist hem achter mij te houden en de race te winnen. Het was eerst zeker wat onwerkelijk maar ik kan je zeggen dat ik hier superblij mee ben en voor mij persoonlijk is het natuurlijk super dat het hier in Japan is gebeurd. Een land waar ik al zoveel mooie resultaten heb geboekt. Echt super", aldus de SEAT-coureur.