Teams willen gelijkheid in motoren

Peterselieman
De overwinning van Sebastian Vettel in de Toro Rosso in Monza heeft een aantal teams wakkergeschud. Het verschil qua motorvermogen tussen de Renault van Red Bull en de Ferrari-motor van STR geeft de teams stof tot nadenken. Onder aanvoering van Renault willen de teams aanpassing van het motorreglement.

Renault heeft al meermalen aangegeven dat ze op achterstand zijn geraakt door het niet mogen ontwikkelen van hun motoren. Dit is volgens de reglementen niet toegestaan, tenzij de kosten van de motor omlaag gaan of er een betrouwbaarheidsupdate gepland is. Ferrari, McLaren Mercedes en BMW Sauber hebben van deze uitzondering in de regels gebruik gemaakt om hun motor te ontwikkelen.

De teams zijn ondertussen wel bezig om de brandstof en de smeermiddelen te verbeteren om zo een nog betere prestatie te behalen. Ook mogen ze de luchtinlaten aanpassen, alsmede het uitlaatsysteem om meer pk’s te genereren.

Volgens autosport.com lobbyen enkele teams om de bevriezing van de motoren op te heffen om meer gelijkheid te creëren. "We willen meer gelijkheid tussen alle motoren in de Formule 1, zoals de situatie was voor de bevriezing van de ontwikkeling. Enkele teams delen onze gevoelens en er wordt met de FIA overlegd over een oplossing voor een situatie," aldus een anonieme bron.

De beslissing van Fernando Alonso om bij Renault te blijven, zal afhangen van de mogelijkheid voor Renault om de motor te mogen aanpassen. Renault-baas Flavio Briatore zei tegen de Spaanse krant AS dat er afgelopen weekend over de verbeteringen in de motoren van Ferrari, Mercedes-Benz en BMW is gesproken. "We hebben met de andere teams hierover gesproken," aldus Briatore. "Het aanpassen van de motor is bevroren, maar drie teams hebben van de betrouwbaarheidsproblemen gebruik gemaakt om vooruitgang te boeken. Ik heb er enkele malen met Max Mosley over gesproken en aan het eind van het jaar zou alles opgelost kunnen zijn."

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner is het eens met Briatore. Hij zegt dat de huidige situatie onhoudbaar en dat het verschil tussen de motoren wel 30 pk kan zijn. "Renault is ons goed van dienst," aldus Horner. "Vorig jaar hadden we een compitieve motor en dit jaar zijn anderen ons voorbijgegaan. En er is geen beter voorbeeld dan onze twee teams. Daarom is het voor ons zeer belangrijk dat Renault dit op een goede manier oplost."

"Ik weet dat zij weten waar de problemen liggen. Het probleem is dat zij de regel van de motorbevriezing letterlijk hebben opgevat, terwijl andere teams er voordeel uit hebben gehaald. Renault heeft hiervoor de prijs betaald."

Horner wil niet dat de gelijkheid in gaat houden dat de motorontwikkeling helemaal vrij wordt gegeven. "De FIA heeft alle informatie. Het motorreglement hoeft niet geheel over de kop te gaan, maar via overeenstemming tussen de fabrikanten kunnen we gelijkheid creëren, anders houden we uiteindelijk maar één motor over. De kosten moeten echter wel omlaag."

Op de vraag of de druk op Red Bull is toegenomen na de winst van Toro Rosso antwoordde hij dat het een overwinning voor Red Bull was en dat Vettel als het talent voor de toekomst wordt gezien. "We wisselen openlijk informatie uit tussen beide teams. Dit doen we al tweeëneenhalf jaar en de enige verschillen zijn de motor en de rijders."