BMW rondt onderzoek KERS-schok af

Sally (Tessa)
Het team van BMW heeft uitvoerig gezocht naar de oorzaak van de elektrische schok die een van hun monteurs kreeg na een test in Jerez. Dat was voor het team de eerste keer dat het testte met het KERS-systeem, dat in 2009 in gebruik moet worden genomen.

Volgens 'head of powertrain' Michael Duesmann, moeten er veranderingen worden aangebracht in het ontwerp van dit systeem dat energie moet besparen. "De monteur kreeg een elektrische schok, nadat hij de sidepod en het stuurwiel van de auto beetpakte", aldus Duesmann. "Het voltage van het KERS-systeem liep door de bedrading van het stuurwiel. Er kon hierdoor slechts een klein beetje energie gaan, maar dat was genoeg om een zeer pijnlijke reactie te veroorzaken. De coureur was beschermd door zijn overall en handschoenen, dus hij is nooit in gevaar geweest." Op de foto op het forum staat de monteur zonder handschoenen en zonder overall.

"Ons zeer nauwkeurige onderzoek zal van grote waarde blijken voor de ontwikkeling van het KERS-systeem. We hebben ontdekt dat er veranderingen nodig zijn in het ontwerp van het systeem, om herhaling te voorkomen. Onze bevindingen zijn doorgestuurd naar de FIA en bij de eerstvolgende vergadering van de Technical Working Group zullen we ze ook voorleggen" vervolgde Duesman. "Als alle noodzakelijke technische veranderingen in het concept zijn doorgevoerd, zullen we verder gaan testen. We verwachten dat dit in de herfst zal zijn."

Als het aan de team ligt, wordt het KERS-systeem uitgesteld tot 2010, onder andere vanwege de incidenten als deze.