Uitgebreide verklaring WMSC

vw_caddy
Aan het begin van deze middag kwam de World Motor Sport Council (WMSC) met een uitgebreide toelichting op het niet bestraffen van Renault omtrent spionage.

Volgens de WMSC nam oud McLaren-engineer Phil Mackereth vier tekeningen mee naar zijn nieuwe werkgever Renault: een ontwerp van het benzinesysteem, de versnellingsbak en de schokdemperconfiguratie. Volgens de WMSC waren de eerste twee ontwerpen compleet onbruikbaar voor Renault. "Drie van de vier tekeningen waren volstrekt nutteloos voor Renault," aldus de WMSC.

De vierde tekening betrof het schokdempersysteem van McLaren, in het Britse team 'J-demper' genoemd. Na bestudering van de tekening door Renault diende het Franse team een protest in bij de FIA over de 'J-demper'. Volgens Renault waren de schokdempers van McLaren illegaal. Uit het protest bleek dat Renault de tekening van de schokdemper niet goed had begrepen, de demper is namelijk volstrekt legaal. Volgens de WMSC bewijst dit dat de tekeningen niet goed bruikbaar waren voor Renault: "De hoeveelheid informatie die uit de tekeningen te halen viel, was kennelijk ontoereikend voor Renault om een goed beeld te vormen over de werking van McLarens schokdempers."

De WMSC wil benadrukken dat deze spionagezaak aanzienlijk verschilt van de veroordeling van McLaren. "In deze kwestie is er sprake van een engineer die naar een ander team gaat, niet van onderlinge 'live' uitwisseling van informatie tussen twee teams," aldus de WMSC. Wel is men het er over eens dat Renault de FIA eerder had moeten waarschuwen.

Bij nieuwe bewijzen behoudt de WMSC zich het recht voor om de zaak te heropenen. De volledige verklaring kan je hier lezen.