Column: Dat de beste moge winnen...

Ed (Ared)
Over anderhalve week is de laatste race van 2007. Maar gelukkig zal het nog wel even duren voor het seizoen echt afgesloten kan worden. Want hoewel de spionagezaak nu eindelijk achter ons ligt, blijven er nog een paar andere zaakjes spelen. Welke zaken spelen er nog?

Als eerste hebben we op 12 oktober het beroep van Toro Rosso tegen de tijdstraf voor Liuzzi tijdens de Grand Prix van Japan. In geding is het enige punt van Spyker van 2007. Olav Mol schijnt te denken dat Toro Rosso het beroep zou kunnen laten vallen, aangezien het team in China zo veel punten heeft gescoord dat het ene extra punt van Japan irrelevant is. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Cadeautjes krijg je niet in de Formule 1, en zeker niet van de mensen die je al het hele jaar bedreigt, chanteert en aanklaagt.

Laten we vooral niet vergeten dat Spyker, ondanks de deal om de televisiegelden met Aguri en Toro Rosso te delen, de procedure om Aguri en Toro Rosso uit het kampioenschap te krijgen blijft doorzetten. Gisteren was de eerste hoorzitting bij de Kamer van Koophandel in Lausanne, en dat we nog een lange weg en vele instanties te gaan hebben voor we eindelijk zeker weten of de teams met de klantenchassis hun plaats in het constructeurskampioenschap mogen houden, dat is duidelijk.

Ondertussen sleept Williams Prodrive voor het Hof van Beroep van de FIA, om uit te vechten of de toelating van Prodrive tot het kampioenschap wel terecht is. Toen Prodrive besloot om mee te gaan doen in 2008, was iedereen er van overtuigd dat klantenchassis zouden zijn toegestaan. Door vertragingen in de besprekingen over het nieuwe Concorde Akkoord, lijkt het er nu op dat het huidige akkoord ook in 2008 nog van kracht zal zijn, waarmee de deelname van Prodrive mogelijk illegaal wordt. Tenzij er in de zaak Spyker vs. Aguri en Toro Rosso wordt besloten dat klantenchassis onder de huidige regels ook al toegestaan zijn, natuurlijk.

Verder zullen we de hele winter en een groot deel van volgend jaar nog wel updates krijgen over de rechterlijke zaak van Ferrari tegen Stepney, en alle schandalen die verder nog aan het licht zullen komen. Zullen er andere Ferrari medewerkers uit de school gaan klappen en de aantijgingen van Stepney dat Ferrari ook informatie over McLaren kreeg bevestigen? Wordt Ferrari dan ook de titel ontnomen? Kan McLaren aantonen dat Renault onderdelen gebruikte die in Paragon ontworpen zijn, en wat zal de straf van de FIA zijn? Wordt ook Renault uit het constucteurskampioenschap gezet? In het ergste geval komen we er ergens in januari of februari achter dat de uitslag van 2007 uiteindelijk toch als volgt zal zijn: BMW, Williams, Red Bull, Toyota, Honda, Spyker.

En nu we het toch weer eens over het spionageschandaal hebben – het zou nog wel eens kunnen dat daar nog twee extra rechtszaken uit voort komen. Sir Jacky Stewart – geridderd, drievoudig wereldkampioen en voormalig eigenaar van een winnend raceteam - had nogal wat kritiek op hoe de FIA was omgegaan met het team van McLaren. In ruil noemde Max Mosley de Schot een gecertificeerde idioot en iemand die door vrijwel iedereen in de paddock wordt uitgelachen. Advocaten aan beide zijden staan klaar om smaadzaken te beginnen. Hoeveel boete zou de FIA zichzelf kunnen opleggen voor reputatieschade aan de sport?

Jarenlang hebben we gezien hoe de rijders steeds minder belangrijk werden, en de kwaliteit van de auto steeds meer bepaalde wie er kampioen zou worden. Maar ook die tijd lijkt aan z'n einde te komen. Als het zo doorgaat wint in de toekomst niet het team met de beste auto, maar het team met de beste advocaten.