Prodrive-McLaren deal op losse schroeven

Sander (sanger)
De onderhandelingen tussen McLaren Mercedes en Prodrive, het nieuwe F1-team van Dave Richards, lijken te zijn mislukt. Reden voor het mislukken kan worden gezocht in het ontbreken van een nieuw Concorde Agreement voor volgend seizoen. Afgelopen weekend meldde Martin Whitmarsh, technisch directeur van McLaren, aan het McLaren-personeel dat een deal niet meer nagestreefd wordt.

In het huidige Concorde Agreement, dat tot eind dit jaar loopt, is opgenomen dat teams geen gebruik mogen maken van klantenchassis. Aangezien er nog geen nieuwe overeenkomst is wordt er algemeen vanuit gegaan dat de huidige overeenkomst ook volgend seizoen zal gelden. Prodrive was van plan om volgend seizoen hun intrede in de F1 te doen met een door McLaren ontworpen en gebouwde bolide. Het ontbreken van een nieuw Concorde Agreement lijkt Prodrive nu de das om te doen.

Eerder deze week kwam Prodrive ook al in het nieuws toen bekend werd gemaakt dat het Hof van Beroep van de FIA een procedure aanspant omtrent de deelname van Prodrive in 2008. Deze procedure werd gestart naar aanleiding van vragen van sir Frank Williams, die de legaliteit van klantenchassis in twijfel trok. Prodrive zelf is nog altijd van mening dat de sportieve reglementen van 2008 hun deelname toestaan.

Afgelopen weekend liet McLaren-teambaas Ron Dennis nog weten geen deal te hebben met een klantenteam: "We hebben momenteel geen enkel contract met welk team dan ook. Zolang Prodrive geen zekerheid kan verschaffen over de legaliteit van hun inschrijving kan McLaren ook geen deal sluiten. Als een team in 2008 wil deelnemen aan het FIA wereldkampioenschap en zij geen zekerheid heeft of zij kan en mag deelnemen is dat een probleem van dat team, en zeker niet van McLaren."

Tijdens de Belgische GP onthulde Dave Richard, teambaas van Prodrive, dat een deal voor de levering van auto’s en motoren beklonken was, alhoewel de naam van McLaren hierbij niet specifiek genoemd werd. "We zijn er uit. Er zijn echter veel discussiepunten over de legaliteit van het Concorde Agreement. De discussiepunten zullen zo snel mogelijk opgelost moeten worden."

Ondanks de berichten van Whitmarsh en Dennis hoopt Prodrive nog altijd een deal met de Britse renstal te kunnen beklinken, zo meld een bron binnen het team. Mocht dat niet lukken is het team van Renault favoriet om het klantenchassis te leveren. Ook dit is echter afhankelijk van de legaliteit van het Concorde Agreement.