FIA: 'Flexvleugels of standaard chassis'

Sander (sanger)
De FIA, het overkoepelende autosport orgaan, overweegt de teams vrijheid te geven op het gebied van aerodynamica. Dit plan zou alleen doorgang vinden als de teams niet akkoord gaan met het gebruiken van een standaardchassis. Eerder lanceerde de FIA het plan om vanaf 2011 gebruik te gaan maken van een standaardchassis zoals in de ChampCars en A1GP gedaan wordt.

In een brief geeft Max Mosley, president van de FIA, aan dat hij niet verwacht dat de teams zullen instemmen met het gebruik van een standaardchassis: "Volgens ons is dat de ideale oplossing om de sport te verbeteren. Allemaal met dezelfde kleurstelling als nu, maar met hetzelfde chassis. Alle auto’s zien er nu in principe toch al hetzelfde uit, alleen een expert kan ze onderscheiden. Maar ik verwacht niet dat de teams het met dit idee eens zullen zijn."

Met de brief maakt hij zijn alternatieve opties bekend, mochten de oorspronkelijke plannen geen doorgang vinden. Een voorbeeld van zo’n radicale verandering is het toestaan van beweegbare aerodynamische onderdelen. Daarmee zouden ontwerpers bewogen worden tot het bedenken van innovatieve oplossingen om dicht bij andere auto’s te rijden. Daardoor zouden de auto’s weer dichter bij elkaar kunnen rijden.

Na de GP van Engeland gaat de FIA weer overleggen met de teambazen: "Ieder team krijgt dan de kans om zelf met ideeën te komen en die te presenteren. Ook krijgt iedereen dan de kans om te reageren op de voorstellen van de FIA."