Spyker F8-VII: de details

Sander (sanger)
Vandaag lanceerde Spyker F1 hun nieuwe bolide, de F8-VII genaamd. Maar wat is er nu anders aan deze bolide? Wat zijn de verbeteringen? Zijn er revolutionaire ideeen doorgevoerd? Hieronder vind je details over de bolide.

Allereerst de naam. Waar komt deze vandaan?

Hiervoor moeten we ver terug in de historie van het merk. In het begin van de twintigste eeuw maakte Spyker auto’s welke als modelnaam A, B en C kregen. Toen Victor Muller in 2000 het merk nieuw leven inblies heeft hij hierop verder gebouwd: "Toen we de eerste moderne Spyker ( de C8 Spyder) lanceerden noemden we deze de C-lijn om verder te gaan waar het merk in het verlden gebleven was. De E-lijn zal in de naaste toekomst gelanceerd worden, waardoor het logisch is om de Formule 1 bolide, als nieuwste model Spyker, de F-lijn te noemen."

Hiermee is de “F” verklaard. De “8” komt van het aantal cilinders wat de Ferrari-motor heeft. Ook hiermee wordt de lijn voortgezet zoals deze bij de productieauto’s is ingezet (de C8 heeft ook acht cilinders). De rest van de naam stamt uit de geschiedenis die het merk heeft als vliegtuigbouwer. In het verleden kregen alle modellen een toevoeging in Romeinse cijfers. Het nummer staat voor het jaartal waarin deze is gepresenteerd. Kort samengevat: F8-VII is de Spyker F-serie, achtcilinder uit 2007!

De bolide

De bolide is ontwikkeld met het oog op ontwikkeling en progressie gedurende het seizoen. Het moest dus een solide basis voor de toekomst vormen. James Key, verantwoordelijk voor de ontwikkeling, legt uit hoe de ontwikkeling tot stand is gekomen: "We zijn begonnen met een plan om verbeteringen aan te brengen op die gebieden waarvan we wisten dat er verbetering noodzakelijk was op de M16, de bolide van vorig seizoen. Vervolgens hebben we zo nauwkeurig mogelijk trachten in te schatten wat de nieuwe Bridgestone-banden voor eigenschappen hebben. Verder hebben we ons veel bezig gehouden met de aerodynamica, wat zoals altijd erg belangrijk is. Op deze manier hebben we ons kunnen concentreren op die gebieden die invloed hebben op de prestaties."

Ook op mechanisch gebied zijn er aanpassingen. James Key: "Op het vlak van mechanica hebben we bekeken welke delen goed werkten. De stuurinrichting bijvoorbeeld. Die onderdelen hebben we zo goed als niets aan gedaan. Het chassis is vrij hoog gebleven omdat dit ons meer mogelijkheden met de aerodynamica oplevert. Voorheen maakten we gebruik van een twin keel-design, maar daar zijn we vanaf gestapt. Vergeleken met wat we hadden is dit een zero keel. Zo konden we de auto wat compacter maken, waardoor deze ook stijver is geworden."

Er is uitgegaan van dezelfde ontwerpfilosofie als bij de M16. Er is geprobeerd om zoveel mogelijk volume naar voren te brengen: "Daardoor konden we de achterkant enorm compact maken. De versnellingsbak is iets verlengd en we hebben geprobeerd de uitlaten en de radiatoren ook zover mogelijk naar voren te brengen. Dan kunnen we met de achterkant doen wat we willen." En die achterkant is dan ook aangepast: "De achterkant van de F8-VII is behoorlijk veranderd vanwege de nieuwe versnellingsbak. Ook vanwege het benzinesysteem, omdat de Ferrari-motor behoorlijk afwijkt van die van vorig jaar. Het is niet zo dat het moeilijk was om de krachtbron te installeren, maar het is gewoon anders dan met de Toyota."