Renault met nieuwe motor in China

Michel (Fir3fly)
Het team van Renault kom in China met een nieuwe specificatie van de motor. De renstal bekijkt op dit moment welk van twee verschillende nieuwe type motoren in China in de auto's zullen liggen. In Monza blies Fernando Alonso nog een motor op, waardoor zijn concurrent in de strijd om de wereldtitel Michael Schumacher tien punten inliep.

Rob White, die bij Renault verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de motor zei het volgende over de nieuwe krachtbronnen: "Voor China zullen we twee verschillende motorspecificaties voorbereiden en transporteren; één die iets beter is dan degene van Monza, en één die een stuk beter is. Tussen nu en donderdag zullen de mensen in Viry dag en nacht werken aan baansimulaties. De data die vergaard wordt, wordt geanalyseerd om onze motorkeuze voor de race makkelijker te maken."

Zoals gezegd ging er in Monza een motor in rook op, een zeldzaamheid bij het meestal betrouwbare Renault. White zegt dat inmiddels de oplossing gevonden is. "We hebben het precieze probleem gevonden. Vanwege duidelijke redenen van technische geheimhouding willen we graag niet in de details treden, maar het was een plots probleem in de onderkant van de motor. Onze analyse van de motor, en onze moeite om het probleem voor een tweede maal te produceren, heeft ertoe geleid dat we het probleem volledig begrijpen."

Hij blijft echter voorzichtig over de betrouwbaarheid. "Het is altijd te voorbarig om te zeggen dat we er honderd procent vertrouwen in hebben dat er geen problemen zullen zijn – niets is hier ooit honderd procent zeker. De druk staat op ons en Ferrari, aangezien ieder betrouwbaarheidprobleem op dit moment van het seizoen een chaos kan betekenen. We weten dat we precies zijn geweest in onze analyse, onze tests en in onze risicofactor dat we de juiste oplossing hebben gevonden voor het probleem in Monza."

Er gingen geruchten dat de motor in Italie sneuvelde omdat Alonso flink moest pushen om zijn achterstand goed te maken. White ontkent dit: "Nee. Ook als Fernando eerste of laatste had gelegen, de motor had rond hetzelfde moment in de race de geest gegeven. Het motorgebruik van Fernando was compleet normaal."