[A1GP] Vooruitblik en terugblik

Wouter (ziggyziggyziggy)
Dit weekend begint het nieuwe A1 Grand Prix-seizoen, de World Cup of Motorsport. FOK!sport blikt vooruit op het nieuwe seizoen én kijkt terug naar het eerste jaar van deze spectaculaire raceklasse.

Kalender



datumcircuitland
1 okt 2006ZandvoortNederland
8 okt 2006BrnoTsjechië
12 nov 2006BeijingChina
26 nov 2006SepangMaleisië
10 dec 2006SentulIndonesië *
21 jan 2007TaupoNieuw-Zeeland
4 feb 2007Eastern CreekAustralië **
25 feb 2007DurbanZuid-Afrika
18 mrt 2007nnbBrazilië *
25 mrt 2007Mexico CityMexico
15 apr 2007ShanghaiChina
29 apr 2007Brands HatchGroot-Britannië

*: Locatie moet nog goedgekeurd worden
**: Nog geen overeenkomst gesloten

Teams

teamteambaascoureurs
AustraliëAlan JonesRyan Briscoe
Karl Reindler
Ian Dyk
Barton Mawer
BraziliëEmerson FittipaldiNelson Piquet jr.
Christian Fittipaldi
Christiano Rocha
Fabio Carbone
CanadaJohn VillageSean McIntosh
James Hinchcliffe
ChinaChen ZhenhuanJiang Tengyi
Ma Qinghua
DuitslandWilli WeberTimo Scheider
Adrian Sutil
FrankrijkJean-Paul DriotNicolas Lapierre
Alexandre Prémat
GriekenlandDimitris NafpliotisStelios Nousias
Takis Kaitatzis
Vasilis Papafilippou
Nikos Zahos
Groot-BritanniëJohn SurteesRobbie Kerr
Darren Manning
Oliver Jarvis
IerlandMark GallagherRalph Firman
Michael Devaney
IndiaPatrick RobertsKarun Chandhok
Armaan Ebrahim
IndonesiëJohn AllenAnanda Mikola
Moreno Soeprapto
Italiënnbnnb
LibanonAnthony SnookKhalil Beschir
Alex Khateeb
Graham Rahal
Basil Shaaban
MaleisiëJulian RandlesAlex Yoong
Fairuz Fauzy
MexicoEric Boulliernnb
NederlandJan LammersJeroen Bleekemolen
Nieuw-ZeelandBob McMurrayJonny Reid
Matt Halliday
PakistanDavid SearsAdam Khan
Singaporennbnnb
TsjechiëAntonín CharouzTomᨠEnge
Jarek Jani¨
Jan Charouz
Turkijennbnnb
Verenigde StatenRick WeidingerAl Unser jr.
Bryan Herta
Phil Giebler
Zuid-AfrikaMike CarrollTomas Scheckter
Stephen Simpson
Gavin Cronje
Zwitserlandnnbnnb

Regels
Er zijn kleine aanpassingen doorgevoerd ten opzichte van vorig jaar. Voor de duidelijkheid een overzicht van de belangrijkste regels van de A1 Grand Prix.

Het raceweekend bestaat uit drie dagen.

Op vrijdag worden twee vrije trainingen gehouden van ieder een uur. Op zaterdag vindt één vrije training van een uur plaats, 's middags gevolgd door vier kwalificatiesessies van ieder een kwartier. In iedere sessie mag ieder team één vliegende ronde rijden en op basis van de som van de twee snelste rondes per team wordt de startgrid voor de sprintrace bepaald. Ieder team moet minimaal twee rondetijden neerzetten in de kwalificatie, maar mag alleen aan de kwalificatie deelnemen als het in de vrije trainingen minstens drie rondetijden heeft laten noteren. Een team mag tijdens de races een andere coureur laten rijden dan in de kwalificatie, als de tweede coureur tijdens de vrije trainingen een rondetijd heeft neergezet die binnen 102% van de snelste kwalificatietijd van dat team valt.

De eerste race is de sprintrace, die een rollende start zal kennen en maximaal twintig minuten zal duren. Op basis van een combinatie van de uitslag van de sprintrace, de kwalificatieuitslag en de rondetijden, gereden in de sprintrace, wordt de startgrid van de hoofdrace bepaald. De hoofdrace duurt maximaal zeventig minuten en kent een staande start.

Ook anders dan vorig jaar is het puntensysteem. Dit jaar krijgt de winnaar van de sprintrace slechts 6 punten. Nummer twee krijgt 5 punten en zo verder tot de zesde plaats, die 1 punt oplevert. Een overwinning in de hoofdrace levert nog wel 10 punten op, aflopend tot 1 punt voor de tiende plaats. De snelste ronde van de dag levert nog steeds 1 punt op. Als een race wordt gestopt voordat deze voor de helft is verreden, worden halve punten uitgedeeld.

Terugblik 2005/2006
Het eerste seizoen van de A1GP begon op 25 september in Engeland. Nederland had de twijfelachtige eer de eerste uitvaller ooit te zijn, na een touché met Zuid-Afrika. Brazilië won de sprintrace makkelijk en stormde ook in de hoofdrace naar de overwinning. Libanon viel spectaculair uit met een koprol in de grindbak, Nederland haalde haar eerste punten met een zevende plaats.

Op de Eurospeedway in Duitsland bleek Frankrijk het sterkste team. Nederland viel in de sprintrace uit tijdens een grote crash in de eerste bocht en de hoofdrace moest Nederland zelfs vanuit de pitstraat starten. Frankrijk won beide races, Nederland werd opnieuw zevende in de hoofdrace.

In Portugal, op het circuit van Estoril, greep Nederland net naast het eerste podium. In de sprintrace won Frankrijk voor Brazilië en Zwitserland, maar Brazilië liet bij de start van de hoofdrace de motor afslaan, evenals Nederland. Frankrijk won opnieuw, Nederland viel uit toen Verstappen zich verremde en spectaculair de wagen van Duitsland ramde.

De races in Australië, op het circuit van Eastern Creek, zagen nog meer grote crashes. Terwijl Oostenrijk Japan van de baan ramde en Zuid-Afrika en Libanon elkaar uit de wedstrijd reden, won Frankrijk de sprintrace voor een steeds sterker wordend Portugal. Ook de hoofdrace was een makkelijke prooi voor Frankrijk, maar de meeste aandacht ging uit naar Hayanari Shimoda van het Japanse team, die tijdens een enorme crash zijn wagen in tweeën brak en afgevoerd moest worden naar het medisch centrum. Zijn verwondingen bleken mee te vallen.

Ook op het circuit van Sepang in Maleisië bleef de reeks overwinningen van Frankrijk aanhouden, al maakte Zwitserland in de sprintrace nog een goede kans op de eerste plaats. In de hoofdrace haalde Tsjechië haar eerste podium, na een incidentrijke wedstrijd waarbij China een aantal malen over de kop sloeg en Canada en Italië elkaar van het asfalt ramden. Vlak voor de finish viel de eerste regen van het A1GP-seizoen, maar dat leidde niet tot noemenswaardige incidenten.

In Dubai was het eindelijk eens niet Frankrijk dat op de hoogste trede van het podium stond. De sprintrace werd gewonnen door Zwitserland, dat van start tot finish aan de leiding had gereden. De hoofdrace was echter weer voor Frankrijk, mede omdat Zwitserland bestraft werd voor te hard rijden in de pitstraat. Ook Nederland kreeg die straf, maar Verstappen wist zich toch terug te vechten naar een negende plaats.

Nederland was de grote smaakmaker tijdens de races in Durban, Zuid-Afrika. In de sprintrace startte Nederland vanaf de vierde plaats, maar kwam al snel op een tweede plaats terecht. Verstappen vergooide die positie echter door te overmoedig leider Frankrijk aan te vallen en te spinnen. Hij herhaalde deze actie in de hoofdrace, maar nu lukte de inhaalpoging wel en won Nederland haar eerste wedstrijd in de A1GP. Frankrijk viel na de race nog verder terug door een tijdstraf.

In Indonesië won Frankrijk weliswaar de sprintrace, maar de hoofdrace kende opnieuw een nieuwe winnaar: Canada, ondanks dat de wagen bij de formatieronde op de grid achterbleef en het team tijdens de race een drive through-penalty kreeg. Door veel spins en uitvallers en met wat hulp van achterblijver India kon Canada naar de overwinning rijden.

De sprintrace in Mexico kende een van de vreemdste crashes van het seizoen. Tijdens een safety car-situatie schatte de Japanse coureur de snelheid van de wagens voor hem verkeerd in en lanceerde zich op het rechte stuk op de wagen van Nieuw-Zeeland. De wagen sloeg diverse malen over de kop, maar de coureur kwam er zonder kleerscheuren vanaf. Nederland werd vierde, en behaalde in de hoofdrace zelfs de tweede plaats. Frankrijk won beide races.

Het raceweekend op Laguna Seca in de Verenigde Staten werd geteisterd door stortregens en het was lange tijd niet eens duidelijk of er wel gereden kon worden. De sprintrace kon uiteindelijk toch van start gaan en zag de eerste overwinning van Mexico. De tweede plaats was voor Frankrijk genoeg om het kampioenschap te winnen. Tijdens de hoofdrace was de baan al een stuk droger en kon Mexico haar tweede overwinning pakken. Nederland kreeg een drive through-penalty voor inhalen onder geel, maar tijdens het inlossen van deze straf reed Verstappen te hard in de pitstraat en kreeg opnieuw een drive through. Nog woedend over de eerste straf zette Verstappen de wagen in de pits en stapte uit.

Het seizoen werd afgesloten op het circuit van Shanghai in China. Maleisië won verrassend de sprintrace en ook de hoofdrace kende een nieuwe winnaar, namelijk Tsjechië. Indonesië, die in de sprintrace nog prima vijfde was gefinished, wist in de eerste ronde van de hoofdrace met een onbesuisde actie Ierland de grindbak in te laten rollen.

Eindstand 2005/2006

posteampunten
1 Frankrijk172
2 Zwitserland121
3 Groot-Brittanië97
4 Nieuw-Zeeland77
5 Maleisië74
6 Brazilië71
7 Nederland69
8 Ierland68
9 Portugal66
10 Canada59
--Mexico59
12 Tsjechië56
13 Australië51
14 Italië46
15 Duitsland38
16 Verenigde Staten23
17 Zuid-Afrika20
18 Indonesië16
19 Oostenrijk14
20 Pakistan10
21 Japan8
22 China6

Update 28-09
Kalender is nu bijna compleet. Brazilië is toegevoegd en een aantal data zijn gewijzigd.