Symonds: "FIA weet niet wat ze doen"

Gerbert (Tackleberry)
Pat Symonds, technisch directeur van Renault F1, gaat het beroep van de FIA vol vertrouwen tegemoet. Hij verwacht niet dat het overkoepelende autosportorgaan de zaak kan winnen. Ook de FIA verwacht echter als winnaar uit de strijd te komen.

Voorafgaand aan het beroep van de FIA tegen de wedstrijdleiding van de race op Hockenheim, dat op 22 augustus in Parijs dient, zijn alle partijen overtuigd van hun gelijk. De Duitse wedstrijdleiding gaf destijds aan dat de contragewichtschokdempers gewoon waren toegestaan. Het einde van Dempergate lijkt voorlopig nog niet in zicht.

Pat Symonds is overtuigd van zijn gelijk en voorziet verregaande consequenties voor de sport. "Wanneer de FIA het beroep wint - ik geloof er trouwens niets van dat de bond op basis hiervan het beroep kan winnen - dan moeten we ons afvragen of de definities van een Formule 1-auto niet eens opnieuw geformuleerd worden. Niet alleen de ophangingen, maar elk onderdeel."

Uiteindelijk gaat het beroep om het aerodynamische voordeel wat een team kan halen uit de schokdempers. De FIA stelt dat het team aerodynamisch voordeel heeft als de ophanging niet trilt, omdat de luchtstromingen niet of nauwelijks beïnvloed worden.

Renault is het pertinent oneens met deze uitleg. "Wanneer de FIA dit onderdeel op deze manier interpreteert zijn er vele, vele onderdelen die aan meerdere interpretaties onderhevig kunnen zijn.". Er zit een kern van waarheid in de uitleg van Symonds, want elk onderdeel heeft invloed op de aerodynamica van de auto, of het nu trilt of niet. Het aanpakken van alleen de massadempers zou dan ook niet correct zijn volgens de technisch directeur.

De FIA heeft de afgelopen maand haar mening over de schokdempers vaak bijgesteld. In eerste instantie was het toegestaan, maar na onderzoek werd het verboden voor de GP van Duitsland. Een week later zei Charlie Whiting, veiligheidsgedelegeerde van de FIA, dat het onderdeel gebruikt mocht worden tot de uitslag van het beroep bekend zou zijn. In Hongarije werd het vervolgens weer verboden nadat het was gevonden op de bolides van Scuderia Toro Rosso.

Symonds heeft een duidelijke mening over de situatie: "De FIA heeft er gewoon niets van begrepen. Ze hebben ineens hun mening meerdere keren veranderd. Dat is een zeldzame aangelegenheid. De FIA weet niet wat ze doet en ze heeft waarschijnlijk geen idee waar het mee bezig is."