Vervroegde bevriezing motoren van de baan

deviltje81
Tijdens een bijeenkomst van de Formule 1-teams is het niet tot een overeenstemming gekomen om in 2007 al de motoren te homologeren. Hier waren verschillende teams voorstander van, om zo de snelheid te kunnen reduceren.

Scuderia Ferrari lichtte de visie toe over het vervroegen van de motorbevriezing. Bij deze plannen werd ook gesproken over het terugdringen van het toerental van de motoren tot 19.000 toeren per minuut. De zogeheten FIA-friendly teams (Renault F1, Red Bull Racing, Scuderia Toro Rosso en Midland F1), steunden dit voorstel. Echter is er voor het doorvoeren van een wijziging in de reglementen een percentage van tachtig procent nodig. Dit werd niet gehaald, omdat zes van de elf teams tegen stemden, waaronder ook Toyota F1, wat niet werd verwacht.

Ook werd er gestemd over de nieuwe aerodynamische aanpassingen aan de wagens. Deze wijziging werd gesteund door slechts vier teams. Tevens werd er nog gestemd over het langzamer maken van de banden, dit voorstel werd zoals verwacht wel aangenomen. Deze wijziging is ook een stuk eenvoudiger te realiseren, aangezien Bridgestone volgend seizoen de enige bandenleverancier is.

Naast het langzamer maken van de banden, mogen deze ook helemaal niet meer worden opgewarmd voordat ze gebruikt gaan worden. Dit maakt de taak voor Bridgestone om de banden trager te maken eenvoudiger, en tevens zorgt dit voor minder problemen bij de coureurs als ze achter de safetycar rijden. Tijdens een neutralisatie van de race koelen de banden af, wat ervoor zorgt dat de druk in de banden zakt en dat zorgt nog wel eens voor problemen.

Bridgestone is zeer te spreken over het idee, want dit zorgt ervoor dat de bandenleverancier economischer te werk kan gaan. Normaal is het namelijk zo dat de banden, die zijn opgewarmd om te gebruiken tijdens een Grand Prix-weekend, weggegooid moeten worden. Als het opwarmen van banden verboden wordt, kunnen de ongebruikte sets tijdens een testsessie of tijdens een ander Grand Prix-weekend weer gebruikt worden.

In een poging om data te verzamelen over tragere banden zou het team van Ferrari al getest hebben met een voor de Formule 1 geschikte constructie van de GP-2 band.