SA en MF1 protesteren tegen V10

Joris (RenikNL)
Midland F1 heeft samen met Super Aguri protest aangetekend tegen Scuderia Toro Rosso vanwege het gebruik van een gelimiteerde V10-motor in plaats van de, voor de andere teams verplichte, V8-motor.

Het gebruik van een gelimiteerde V10 is vorig jaar toegestaan aan het team van Minardi omdat deze niet genoeg budget zou hebben om de ontwikkeling van een V8 te betalen. Het Minardi F1-team, en dus ook de uitzonderingsregel, is echter overgenomen door Red Bull Racing waarmee het budget van het team flink is gestegen. De FIA heeft altijd beloofd bij een oneerlijk voordeel alsnog in te grijpen. Nu afgelopen zondag in Australië Scuderia Torro Rosso-coureur Scott Speed één punt in het constructeurskampioenschap leek te halen is er door Midland F1 en Super Aguri toch protest aangetekend.

“We denken dat het een oneerlijke situatie is sinds Red Bull Minardi heeft overgenomen. De uitzonderingsregels waren bij mijn weten gemaakt om te voorkomen dat Paul Stoddart de sport moest verlaten met zijn team. Nu hoort het team echter bij Red Bull. Zij kunnen niet alleen een V8 kopen, maar ook heel Cosworth als ze willen.” aldus Daniele Audetto, teammanager bij Super Aguri.

Audetto denkt dat de V10-motor vooral voordeel zal hebben op langzamere circuits doordat de V10 meer trekkracht genereert bij het accelereren. Hierbij moet vooral gedacht worden aan de circuits van Monaco en Hongarije. “Daar kunnen ze voor andere teams punten wegkapen. Daarom denk ik dat het beter is dat de FIA bij de constructeurs geen punten uitdeelt aan Toro Rosso. Wat mij betreft mogen ze punten bij het coureurskampioenschap houden.” aldus de teammanager van Super Aguri.

Dat het alleen gaat om punten in het constructeurskampioenschap is niet verwonderlijk. Van de elf teams zullen de tien met de meeste punten aan het einde van het seizoen een bijdrage uit de inkomsten van de tv-rechten krijgen.