Kwalificatie kostte Ferrari winst

Joris (RenikNL)
Afgelopen zondag verloor Schumacher de leidende positie in de race doordat hij net één ronde eerder dan gepland zijn pitstop moest maken. Schumacher, Jean Todt en ook Pat Symonds zijn ervan overtuigd dat Schumacher had gewonnen als hij niet in de kwalificatie 2,75 liter aan brandstof was kwijtgeraakt vanwege de drukte op de baan.

Volgens de nieuwe kwalificatieregels mag een coureur in de laatste kwalificatiesessie voor elke gereden ronde 2,75 liter brandstof bijvullen in de wagen. Deze regel vervalt echter wanneer de coureur niet binnen 110% van zijn snelste rondetijd terug is in de pitstraat. Schumacher claimt nu dat, doordat er teveel verkeer was op de baan, hij niet twaalf maar elf keer 2,75 liter moest bijvullen. Dit zou één ronde verschil maken in de race, en deze éne ronde was nu net wat Schumacher miste om aan de leiding van de race te blijven.

Opvallend is dat niet alleen Schumacher en Todt tot deze conclusie zijn gekomen maar ook Pat Symonds van Renault dit bevestigt. Symonds verklaart: "Je hoeft geen genie te zijn om dit te bedenken. Ik denk dat de eerste stop van Schumacher beslissend was voor het verloop van de wedstrijd, en het zou wel degelijk verschil hebben gemaakt als Michael tijdens de kwalificatie één ronde langer had kunnen doorrijden. Als het er zo krap aan toe gaat, dan is elk klein detail erg belangrijk. Je zou ook kunnen zeggen dat er tijdens de race verkeer was. Ook dat zou een wezenlijk verschil hebben betekend. De meesten focussen zich op één element en vergeten gemakshalve dat er nog meer factoren meespelen. Maar inderdaad, de brandstoftheorie is zeker significant".