[Upd] Definitief nieuwe vleugel en kwalificatie

ElmarO
De FIA is al jaren bezig om een oplossing te verzinnen om het inhalen te vergemakkelijken. Na maanden van onderzoek is men gekomen op het idee van een dubbele achtervleugel.

Door deze achtervleugel zou de downforce worden vergroot en de drag worden verkleind. Deze oplossing zou er voor moeten zorgen dat inhalen makkelijker wordt en zou al in 2007 kunnen worden ingevoerd.

In samenwerking met processorfabrikant AMD is de FIA er achter gekomen dat dit concept de races spannender zou kunnen maken. Het plan van de 'CDG Wing' (Centreline Downwash Generating Wing) zal vandaag verder worden toegelicht aan de Formula One Commission in Londen.

Max Mosley is in ieder geval verheugd met het nieuwe plan. “Dit is belangrijk voor de toekomst van de F1. Deze vleugel kan de fans precies geven wat ze willen: spannende races met veel inhaalacties. We hopen dat de teams mee zullen werken en het concept kunnen optimaliseren. Zo kunnen we het in 2007 al introduceren.”

Er is ook een mogelijkheid dat er andere reglementen zullen worden veranderd. Eén van de waarschijnlijkste opties is de terugkeer van de slick. Ook zouden de banden groter worden gemaakt.

Update:

Klik op de afbeeldingen voor grote versies.


De nieuwe CDG-vleugel


De luchtstroom rond de huidige vleugel (boven) en de nieuwe vleugel (onder)

Update 17.10u:

De nieuwe CDG-vleugel zal definitief per 2007 verplicht worden gesteld in de Formule 1. Dat heeft de FIA vandaag besloten, in overeenstemming met alle tien teams. Verder worden ook bandenwissels weer toegestaan tijdens de race.

Tevens wordt volgend jaar het kwalificatiesysteem gewijzigd naar een knock out-systeem. Dat houdt in dat de kwalificatie uit drie delen bestaat en dat in de eerste twee ieder vijf deelnemers worden ge-elimineerd. De overgebleven wagens kunnen dan in de derde sessie om de beste gridposities vechten.