BAR: 'Aërodynamica is het probleem'

Mischa (HPoi)
Na drie races staat het BAR Honda-team nog steeds op nul punten. Een groot verschil met vorig seizoen. BAR geeft nu aan dat de aërodynamica ‘het hoofdprobleem’ is.

Jordan Grand Prix en Minardi F1 zijn de teams waarmee BAR-Honda tot op heden de plaatsen moet delen, ook deze teams hebben namelijk nog steeds nul punten.

Toch is BAR niet pessimistisch, zij weten namelijk precies waar het probleem ligt, en dat is de aërodynamica. Chef Techniek Geoff Willes: ”We hebben te maken met de voor ons bekende problemen en we proberen deze nu zo snel mogelijk op te lossen. De auto is goed, het design is goed en de wagen is zeer licht. Maar aërodynamisch gezien hebben wij een achterstand, daar zijn we ons nu op aan het concentreren en dat gaat zeker lukken. De middelen zijn er om dit probleem op te lossen.”

In Imola zullen ze wederom met een verbeterde wagen komen. Het chassis dat daar gebruikt gaat worden is type 05. Willis: ” In Barcelona zijn we nu aan het testen met vijf verschillende chassis, waaronder ook type 5, ons nieuwste chassis. Anthony Davidson heeft tot nu toe als enige met dit type getest. Waarschijnlijk zal Takuma Sato in Imola met dit type de race gaan rijden.”

Sato zal daar zeker blij mee zijn want het tweede chassis van type 007, waar tot nu toe de races mee zijn gereden, vind hij merkwaardig. “ Ergens klopt het niet met deze auto. Het was merkwaardig, maar ik kan niet precies zeggen wat het nou is.”, aldus Takuma Sato.

Ook is BAR aan het testen met een nieuwe Honda motor. Of deze ook al in Imola wordt ingezet is echter nog niet zeker. Deze nieuwe motor is namelijk nog niet betrouwbaar genoeg en men neemt na het rampzalige weekend in Maleisië geen enkel risico meer. De motor zal alleen ingezet gaan worden als deze week en volgende week de motor in positieve zin presteert. In dat geval zien we de BAR’s met een paar paardenkrachten extra rijden.