'Ferrari moet minder testen'

Roel (jozef444)
De concurrenten van Ferrari beschuldigen het team ervan een ongelijk voordeel te behalen uit het testen.

Het Italiaanse team weigert een overeenkomst tussen de andere negen teams, om het aantal tests te verminderen om zo de kosten van de sport naar beneden te brengen, te tekenen. Die weigering destabiliseert mogelijk de sport, zo stellen de negen in een gezamelijke verklaring.

De negen teams zijn overeengekomen dat er in het seizoen maar dertig dagen mag worden getest. Ferrari, dat in Italië twee eigen testcircuits en twee testcoureurs in dienst heeft, wilde echter niet met zijn concurrenten meegaan. "Ferrari weigerde een testovereenkomst voor 2005 te tekenen tenzij het meer zou mogen testen dan zijn directe tegenstanders," aldus de teams in de verklaring, die voor de Grand Prix van Maleisië door Minardi is verspreid.

"Het is niet verrassend dat de andere teams hebben geweigerd Ferrari een dergelijk voordeel te verlenen. We betreuren het daarom dat de negen teams hebben gezien dat Ferrari heeft getest en van plan is nog meer te testen, niet alleen buiten de test-overeenkomst van 2005 om maar ook meer dan de eerder opgestelde principes van de Suzuka-overeenkomst."

"De acties van Ferrari destabiliseren niet alleen mogelijk de Formule 1 en vergoten de kosten, maar geven Ferrari een ongelijk voordeel over alle andere teams. Een dergelijke handelswijze van Ferrari zal de kosten binnen de Formule 1 onvermijdelijk verhogen en het principe van een gelijkwaardig deelnemersveld in de sport ondermijnen. De negen teams verzoeken Ferrari zijn positie te heroverwegen en op een verantwoorde manier te handelen om dit waardevolle kostenbesparende initiatief te steunen."

Teambaas Jean Todt van Ferrari heeft op deze verklaring gereageerd. Volgens hem moet Ferrari zoveel testen om de ontwikkeling van de Bidgestone-banden vooruit te helpen, iets dat ook voordelig is voor de twee andere teams die een overeenkomst met Bridgestone hebben.

"Als we het testen dat in de eerste maanden van 2005 heeft plaatsgevonden analyseren, zien we dat de gebruikers van Bridgestone een kwart van het aantal mijlen hebben afgelegd dan de teams met de andere bandenfabrikant hebben gedaan. Dat kan moeilijk worden gezien als een voordeel voor ons. Toen de vorige test-overeenkomst eindigde hebben we geprobeerd een nieuw compromis te vinden waarin de realiteit van de huidige situatie tot uiting kwam. Dit bleek helaas niet mogelijk en daarom vonden we dat er geen regels rondom testen meer van toepassing waren en gaan we op dezelfde voet daarmee door."

Volgens Todt heeft zijn bedrijf wel degelijk de kosten voor het testen gereduceerd. Het huidige testprogramma zou een besparing van twee miljoen euro opleveren.