Frentzen wegens Honda ontslagen

Mischa (HPoi)
In het Formule 1 seizoen 2001 vond een groot schandaal plaats, Heinz-Harald Frentzen werd onder mysterieuze omstandigheden ontslagen. Tot nu toe was niet bekend waarom Frentzen het veld moest ruimen. Eddie Jordan heeft nu namelijk zijn verhaal verteld aan de ‘Sunday Independent’.

Frentzen zou volgens velen ontslagen zijn door onenigheid tussen teambaas Eddie Jordan en Heinz-Harald. Tijdens de race op Hockenheim hingen op vele tribunes anti-Jordan spandoeken. De (tijdelijke) plaatsvervanger Ricardo Zonta werd met boegeroep ontvangen.

Eddie: “De fans hebben de “Frentzen-situatie” niet begrepen, ik bevond mij in een positie die ik haatte, ik wilde Frentzen houden maar kon dat niet. Het contract met Heinz-Harald liep af maar ik kon die niet verlengen, omdat de enige mogelijkheid die mij werd geboden om de Honda-motoren te behouden was Takuma Sato een zitje te geven.

“Maar twee mensen in het team wisten waarom ik Frentzen moest laten gaan. Ik hield van Frentzen, hij had meer Grand Prix voor Jordan Grand Prix gewonnen dan anderen dat zouden doen. Er was echter geen keus, ik moest hem laten gaan om de motoren te kunnen behouden.”

Na het ontslag spande Heinz-Harald een rechtszaak aan, in de zomer van 2003 heeft het Jordan-team 7,5 miljoen dollar aan schadevergoeding moeten betalen. Frentzen is ondertussen in de DTM beland. Na twee jaar voor Williams te hebben gereden vertrok hij in 1999 naar Jordan. Hij maakte toen een prachtig seizoen mee, veel podium plaatsen en een paar overwinningen, zijn regenrace op Magny Cours in 1999 was misschien wel zijn beste race ooit.


Heinz-Harald Frentzen (Australië, 1999)