Rondje Hungaroring met Kimi

Arjan (Light)
De Hungaroring is vernieuwd, en McLaren-coureur Kimi Räikkönen neemt ons een rondje mee over het relatief langzame circuit

"Als je over de start-finish lijn van de Hungaroring komt bereik je circa 290 km/u in de zevende versnelling terwijl je naar de vergrootte nadering van de eerste bocht. Deze rechterbocht heuvelaf, die is herontworpen, draait je 180 graden, je snelheid zakt tot 120 km/u terwijl je te maken krijgt met onderstuur en een vreemde camber.

Op het gas als je de bocht uitkomt bereik je 225 km/u in vier op het korte rechte stuk naar bocht twee, een lange linkerbocht die met 80 km/u in de tweede versnelling genomen wordt. De derde bocht, een ingrijpende rechterbocht, volgt onmiddelijk, ziet de snelheid terugkomen naar 225 km/u en brengt je naar het achterste rechte stuk.

Versnellend en opschakelend naar circa 285 km/u in zeven tik je de rem aan bij het ingaan van de vierde bocht, een linker. Terugschakelend naar de vierde versnelling wordt de bocht met 200 km/u genomen. Dan ga je heuvelop, en haal je zo'n 217 km/u, nog steeds in vier, bij het naderen van bocht vijf. Deze lange hobbelige rechterbocht wordt genomen met 128 km/u in de derde versnelling.

Je gaat volgas op het korte rechte stuk dat leidt naar de rechts-links chicane, bocht zes en zeven, waar je met 90 km/u in twee doorkomt. De chicane brengt je naar bocht acht, een derde-versnelling rechterbocht, genomen met 128 km/u, welke zelf onmiddelijk gevolgd wordt door de rechterknik van bocht negen. Het is belangrijk je snelheid door de bocht te houden als je versnelt door het de linkerknik bocht tien, waar je 225 km/u in de vijfde versnelling haalt.

Dan zachtjes op de rem voor bocht elf. De baan wordt smaller terwijl je door deze rechterbocht, die met 180 km/u genomen wordt, rijdt. Een kort tikje op het gas brengt je naar de gereviseerde 90-graden rechter van bocht twaalf. Je remt van 235 km/u tot onder 160 km/u. Bij het naderen van bocht dertien bereik je 217 km/u in vier alvorens hard te remmen voor de haarspeldbocht naar links, welke gereden wordt met 80 km/u in twee. De laatste rechterbocht wordt met 136 km/u in de derde versnelling gereden en brengt je terug op het rechte stuk bij start-finish."