Engelse winkeliers woedend vanwege 'prijsmoord' FIFA10

Morthill
In Engeland wordt FIFA10 momenteel niet alleen door normale game- en mediawinkels verkocht, ook supermarkten hebben de game in de schappen gelegd. Helaas voor de overige winkeliers vragen Tesco en Asda maar de helft van de adviesprijs: 25 pond. De gespecialiseerde ketens zijn hier woedend over, omdat het de hele markt verstoort. Supermarkten helpen hiermee de kleinere ketens om zeep, waarna ze een monopoliepositie krijgen en daarmee alle macht in handen krijgen. Ze eisen dan ook dat de overheid ingrijpt.

Don McCabe van Chips MD geeft toe dat het op de korte termijn fijn is voor de consument, maar dat andere landen niet voor niets wetten hebben die het verkopen met flinke verliezen tegengaan. Zodra de supermarkten namelijk de volledige markt in handen hebben, kunnen ze de prijs volledig zelf bepalen en is de consument uiteindelijk duurder uit.

"It's decreased choice. You just have to look at the amount of suppliers that are screaming holy blue murder over Tesco whose businesses just get driven into the ground by the demands that some of the supermarkets make on them. At the end of the day, the only people who actually benefit from it are Tesco shareholders."

Ook Neil Muspratt, directeur van Simply Games, is alles behalve blij met de acties van de supermarkten. Maar hij merkt ook op dat dit soort concurrentie al jaren voorkomt en ook wel zal blijven. Het grootste probleem volgens Muspratt is dat games al een aantal jaren geleidelijk in prijs aan het stijgen zijn. Door nu de grootste release van het jaar voor 25 pond in de winkels te leggen geef je een signaal aan de consument dat hogere prijzen waarschijnlijk betekenen dat ze opgelicht worden. Het enige dat zijn keten kan doen is een competitieve prijs aanbieden en de game ligt ook sinds de releasedag bij zijn klanten in de brievenbus. De prijzen bij supermarkten hebben ook een klein voordeel voor de kleinere ketens. Zo koopt Simply Games zijn exemplaren in bij de locale supermarkt, omdat het goedkoper is dan levering door Electronic Arts zelf.

De lagere prijs ging bij sommige supermarkten al om middernacht in en vrijwel de volledige voorraad was al uitverkocht om 8.30 in de ochtend. Het gevolg is dat veel consumenten teleurgesteld zullen zijn, omdat een aantal supermarkten alleen dit weekeinde de game voor een lage prijs in de winkels legt. McGabe begrijpt ook wel dat het zo loopt. Consumenten willen nu eenmaal spullen zo goedkoop mogelijk. Ze vinden dat alle games voor deze prijs in de winkels moeten liggen, maar dat is op de lange termijn volgens McGabe alleen maar slecht voor de markt.