Team 17: "PSN is indie en XBLA is mass-market"

Morthill
Met de komst van Xbox Live Arcade en later de PlayStation Store en WiiWare moest het voor kleine ontwikkelaars makkelijker worden om een product in de markt te zetten, zonder enorme ontwikkelings- en marketingkosten. Volgens Martyn Brown van ontwikkelstudio Team 17 begint alleen langzaam datzelfde probleem nu ook te ontstaan op XBLA, de kosten om te developen zouden te hoog zijn om te innoveren op het platform.

Volgens Brown werkt het heel simpel. Ontwikkelaars die een game op PSN of XBLA willen zetten moeten daarvoor toestemming hebben van respectievelijk Sony of Microsoft. Zij moeten dus de games leuk vinden, want anders gebeurt er niks. Nu is het zo dat je bij Microsoft inmiddels al een bepaalde reputatie moet hebben, is dat bij Sony niet zo. Die gaan vaak voor nieuwe en innovatieve titels, waar Microsoft zich op de commerciële mainstream-markt richt.

Het is hierdoor in de loop der jaren enorm veel moeilijker geworden om een game op XBLA te krijgen. Zo kost de remake van Alien Breed van Team 17 een slordige $2,5 miljoen om te onwikkelen, niet een budget dat kleine studio's vaak beschikbaar hebben. Toch wil Brown Microsoft niet helemaal zwart maken. Er komen ook erg veel aanvragen voor titels op XBLA en er is nu eenmaal maar een beperkte hoeveelheid plek.