Muziekgames erg goed voor de muziekindustrie

Morthill
Iets minder dan een jaar geleden zei Edgar Bronfman, CEO van Warner Music Group, dat de gamesindustrie maar meer moest gaan betalen voor het gebruik van muziek in games als Guitar Hero en Rock Band. Momenteel wordt namelijk "maar" $0,49 van elk verkocht nummer afgedragen aan de platenmaatschappijen en volgens Bronfman is dat veel te weinig. Volgens mensen als analist Michael Pachter en Activision CEO Bobby Kotick ging Bronfman helemaal voorbij aan hoe games als Guitar Hero enorm goede reclame zijn voor de muziek. Zo zou de verkoop van albums van bands in de games flink gestegen zijn door de games.

Na onderzoek is duidelijk dat Bronfman inderdaad niet moet zeuren en de bedrijven achter games als Guitar Hero en SingStar wel mag bedanken. Mensen die muziekgames spelen zorgen namelijk voor een hoop meer omzet voor de muziekindustrie dan gamers die nooit zo'n spel spelen. Zo bekeek 29% van de muziekgamers de laatste paar maanden een muziekvideo tegen gemiddeld 15% en 45% luisterde naar muziek via een social network tegen 32% bij de gemiddelde consument.

Ook aan de omzet van de platenmaatschappijen levert deze groep gamers een significante bijdrage. Ze kopen maar liefst 67% meer cd's dan mensen die geen muziekgames spelen en ze downloaden twee keer zo veel muziek via legale wegen. Bedenk bij dit alles dat alleen al in Amerika 25 miljoen mensen in april een muziekgame gespeeld hebben en je kunt zien dat er genoeg geld in het laadje komt.