Crytek is klaar voor de opvolgers van X360 en PS3

Morthill
De huidige generatie consoles heeft nog wel een paar jaar te gaan, maar desondanks is Crytek al klaar voor de volgende generatie. De CryEngine 3 zal namelijk makkelijk aan te passen zijn voor wat voor technologie Microsoft en Sony ook op tafel mogen leggen. Dit zodat ontwikkelaars die de engine gaan gebruiken niet in de problemen komen als de volgende generatie consoles uitkomt.

"If I want to make a next-gen launch title I could do that by pushing the boundaries of the engine. For me that's significant because we offer this as an enabler for people like us to look out to the future and deliver in the future. Typically when the next hardware comes along you have to start again.

It's 2009 and Triple-A games take two to three years to develop. So if a game takes 36 months to develop then you better be ready for the next-generation. That's our assumption."

Volgens Yerli van Crytek zou er prima een launchtitel ontwikkeld kunnen worden voor een nieuwe generatie met de CryEngine 3, al zal dan wel het onderste uit de kan gehaald moeten worden. Dat die mogelijkheid er is, is belangrijk voor Crytek, omdat ze de engine aanprijzen als één die klaar is voor de toekomst. De volgende generatie is ook niet heel ver vooruitkijken, want een topgame heeft vaak een ontwikkeltraject van twee tot drie jaar en over 36 maanden zitten we wel bij de volgende generatie. Yerli verwacht dat de eerstvolgende console al eind 2011 op de markt is.

"I'm not sure that it's the case for all platforms, but my gut feeling is there will be a new platform by the end of 2011. Whether another arrives in 2012 or 2013 is hard to say.

Whatever happens, we don't want developers to be the victims of change and repositioning.

Hoewel het team achter Crysis nog nooit een consolegame heeft ontwikkeld, denkt Yerli dat zijn team zeker klaar is voor een toptitel op de consoles. Ze werken goed samen met Microsoft en Sony en ze weten hoe een triple-A titel ontwikkeld moet worden. Het bedrijf kan nu evenveel data via een console aanroepen als via een PC, iets waar andere developers moeite mee zouden hebben.


Crysis Warhead