Professioneel gamen niet immuun voor de recessie

Christophe (SpankmasterC)
Ondanks dat de recessie tot nu toe goed is geweest voor de game-industrie is er wel een tak van de industrie die zich niet gestimuleerd voelt door de recessie: de professionele gamers.

Van alle professionele competitieladders die er eens waren in de VS is er nu nog maar één grote overgebleven: Major League Gaming. Veel spelers die eerst hun geld verdienden met fulltime gamen moeten nu weer aan de slag bij hun oude werkgevers. Zo ook Emmanuel Rodriguez, die voorheen nog $ 30.000 per jaar verdiende door te spelen in de Championship Gaming Series, een competitie die nu helaas niet meer bestaat.

Major League Gaming doet het wat dat betreft een stuk beter, met de verwachting voor het eerst winst te maken en het net begonnen seizoen 2009. In totaal zijn er nu drie spelers in MLG die meer dan $ 75.000 per jaar verdienen en de verwachting is dat deze salarissen niet ineens in zullen storten, MLG heeft namelijk nog geen enkele sponsor verloren.

Het verlies van vele andere competitieladders betekent wel dat er voor veel games, zoals Dead or Alive 4 waarin Rodriguez excelleerde, geen professionele mogelijkheden meer zijn. Volgens Craig Levine, een oud-speler van Team 3D, lijkt het huidige landschap in professioneel gamen op het landschap wat er was toen hij begon: één professionele competitieladder, weinig sponsors en weinig prijzengeld.

Ondanks alles blijven mensen als Rodriguez geloven in professioneel gamen en wordt er fanatiek geswitched naar andere games en worden er zelf kleinschalige toernooien opgezet.



Emmanuel Rodriguez op zijn nieuwe baan