Meer details over gameplay X-Men Origins: Wolverine

J (SocialDisorder)
Na drie succesvolle X-Menfilms wilde Hugh Jackman weer graag in de huid van de mysterieuze anti-held Logan kruipen. X-Men Origins: Wolverine zal zich volledig focussen op Wolverine en z'n verleden bij het Weapon X-programma. De film komt komende zomer in de bioscopen te draaien en natuurlijk zal er ook een game gemaakt worden die gebaseerd is op de film. Verantwoordelijk voor deze game is Raven Software, die geen onbekend terrein betreden met Wolverine. Zij hebben eerder de beide X-Men Legends en Marvel Ultimate Alliance gemaakt.


Uit een interview met de ontwikkelaar komt naar voren dat ze niet lang hoefden na te denken voor ze "ja" antwoordden op de vraag van uitgever Activision of ze een Wolverine-game wilden maken. Bij de ontwikkeling van de Marvel-games in het verleden was Wolverine het eerste personage die afgeroepen werd bij de vraag welke karakters moeten er in de game komen.
Raven is zich ook bewust van het stigma waar superhelden- en filmgames mee te maken hebben. Deze games blijven vaak steken in middelmatigheid, uitzonderingen daargelaten. Met Wolverine wil Raven Software in ieder geval dit stigma van zich af schudden en hierbij werden ze geholpen door de vertraging van een jaar die de film opliep. Hierdoor was er meer tijd beschikbaar om de game verder uit te werken.




Om de game een succes te maken, hebben de ontwikkelaars goed gekeken naar populaire actiegames. God of War, Ninja Gaiden en Devil May Cry zijn franchises die een goede inspiratiebron vormen voor hetgene wat ze met Wolverine wilden bereiken: een snelle, brute en harde actiegame. De game zal dan ook genoeg bloed bevatten om een bloedbank mee te vullen. De gedachte hierachter is simpel: je speelt Wolverine, een kerel met adamantium klauwen die flink pissig is. Zo iemand neemt geen genoegen met iemand knock-out slaan, zo iemand scheurt z'n tegenstanders in tweeën. Iets wat overigens ook in de intro te zien is.



De gameplay is vrij eenvoudig gehouden en lijkt op de eerder genoemde games: een knop voor een lichte en een knop voor een zware aanval en ook nog één om je tegenstander beet te pakken. Gecombineerd met een hoge snelheid, de mogelijkheid om te springen en om je omgeving als wapen te gebruiken (bijvoorbeeld iemand onthoofden door draaiende helikopterwieken) levert dit een gameplay op die door iedereen te leren is.
Wolverines zelfgenezende krachten spelen natuurlijk ook een rol. Je krijgt twee meters: een Health- en een Vitals-meter. De Health-meter zal als eerste door de geleden schade afnemen, maar vult zich ook vrji snel weer aan. Als je Health-meter leeg is en je wordt nog steeds als schietschijf gebruikt, dan loopt je Vitals-meter leeg en die wordt niet zo snel aangevuld. Als die laatste leeg is, legt Wolvy het loodje en kun je je laatste checkpoint laden.




Raven heeft deze regeneratie overigens wel volledig geanimeerd. Als je schade oploopt, zie je dat terug in de kleding en op het lijf van de virtuele Hugh Jackman. Als je even wacht met verder spelen en inzoomt op z'n lichaam, zul je zien dat de wonden ook weer dichttrekken.
Naast adamantium klauwen, regeneratie en een humeur waar de honden geen brood van lusten heeft Wolverine nog een wapen waar hij in de game gebruik van kan maken: verscherpte zintuigen. Hiermee krijg je als speler verborgen richels te zien die je kunt gebruiken om bepaalde gebieden in een level te bereiken. Maar ook in gevechten wil het nog wel eens van pas komen. Zo zal een bossfight met een Sentinel in den beginne draaien om het vinden van de zwakke plekken in de voeten van het gevaarte met behulp van je zintuigen. Vervolgens zul je omhoog moeten klimmen om de klus definitief af te maken.




Raven Software doet er verder ook nog alles aan om het aantal cutscenes tot een absoluut minimum te beperken. In de game zitten een aantal scenes die in eerste instantie cutscenes waren, maar nu speelbare delen van het level zijn geworden.
Het verhaal van de game heeft verder een aantal overeenkomsten met de gelijknamige film, maar kent ook een flink aantal delen die niet in de film voorkomen.

Zowel de game als de film X-Men Origins: Wolverine komt in mei 2009 uit, de game zal beschikbaar zijn voor PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PC, PlayStation 2, PSP en Nintendo DS.