EA CEO: "Helft DRM-protesteerders waren piraten"

Vincent (Gamer_V)
Jullie herinneren je vast nog wel de commotie die ontstond bij de lancering van Spore. Deze ging niet over de game zelf, maar om de gebruikte DRM. Gebruikers konden het product dat ze kochten maar beperkt gebruiken. Gebruikers kregen beperkte installaties die ze alleen met veel moeite hersteld zouden kunnen krijgen, terwijl de piraten de game naar hartenlust konden installeren en gebruiken zoveel als ze wilden. John Riccitiello heeft nu gereageerd op wat hij denkt dat het punt is.

"I personally hate DRM, I don’t like the whole concept; it can be a little bit cumbersome. But I don’t like locks on my door, and I don’t like to use keys in my car… I’d like to live in a world where there are no passports. Unfortunately, we don’t – and I think the vast majority of people voted with their wallets and went out and bought Spore."

“Everyone gets that we need some level of protection, or we’re going to be in business for free,” Riccitiello says. But he sees a lack of understanding among “a minority of people that orchestrated a great PR program. They picked the highest-profile game they could find,” he says. “I respect them for the success of their movement.”

“‘I'm guessing that half of them were pirates, and the other half were people caught up in something that they didn’t understand,” he says. “If I’d had a chance to have a conversation with them, they’d have gotten it. There are different ways to do DRM; the most successful is what WoW does. They just charge you by the month”.

Kort gezegd: Riccitiello ziet DRM als een noodzaak, net zoals sloten op je voordeur (wat een beetje een schuine vergelijking is). Hij vindt het indrukwekkend dat anti-DRM protestanten zo'n grote commotie konden veroorzaken, maar zegt dat de helft ervan piraten zijn en de andere helft niet weet waar ze het over hebben. In een discussie met een 50% piraat/50% onwetende had Ricciotello het "ze zeker gegeven".