PS3 krijgt iXMF-ondersteuning

J (SocialDisorder)
Één van de frustraties van audio-engineers is dat game-audio altijd lineair is; dynamisch muziek bouwen is er niet bij. Met de in 2001 ontwikkelde iXMF-standaard zal daar echter verandering in komen op de PlayStation 3.

De MIDI Manufacturers Association heeft deze standaard gebaseerd op de normale MIDI-standaard zoals we die kennen, en heeft daar vervolgens een scripting-taal aan gekoppeld. Audio-engineers kunnen zo muziekstukken componeren, samen met de script-instructies opslaan in een bestand, waarna de programmeurs van de game deze instructies kunnen aanroepen vanuit de game. Hiermee zijn dynamische overgangen niet alleen makkelijker te creëren, ze klinken ook nog eens beter en natuurlijker. Gevolg hiervan is dat de audio beter bij de content van de game zal passen dan met cross-fades mogelijk is.

Sony heeft nu aangekondigd dat de iXMF-standaard in de nieuwe PS3-SDK's ondersteund zal worden, waardoor game-designers binnenkort al aan de slag kunnen met deze technologie.