Van gewelddadige games word je dom?

Wietse (Silentuz)
Het Duitse Kriminologischen Forschungsinstituts Niedersachsen (KFN) heeft onderzoek gedaan naar gewelddadige games bij schooljongens. Verrassend is dat ze niet naar de invloed van de games op agressiviteit hebben gekeken, maar naar de schoolresultaten van de gamers.

Uit het onderzoek blijkt dat bij de groep jongens die regelmatig games met een rating van 16 jaar en ouder spelen, de gemiddelde cijfers voor taal en rekenen 0.1 tot 0.5 lager liggen dan het landelijk gemiddelde. Jongens die dit soort spelletjes nooit spelen zitten net iets boven het landelijk gemiddelde met hun cijfers.

Bij games met een rating van 18 jaar en ouder was het verschil nog duidelijker. Jongens die vaak dit soort games spelen scoorden gemiddeld 0.3 tot 0.66 punten lager dan het landelijk gemiddelde, terwijl de jongens die deze games niet spelen weer net boven dat gemiddelde zaten.

Het onderzoek relativeert ook wel door te stellen dat de gemiddelde intelligentie van de ouders en de afkomst van het kind ook grote factoren zijn. Maar het waarschuwt ook voor het feit dat hoe meer kinderen deze games spelen, hoe slechter hun cijfers zullen zijn, en roept politici op om aandacht aan de situatie te besteden.

Voor degenen die het hele rapport willen lezen en ook nog eens goed in Duits zijn, is het hier te vinden.

In Duitsland gebruikt men een iets ander cijfersysteem als in Nederland. De scores lopen daar van 6 tot 1, waar een 1 het hoogste is wat er te behalen valt. Alle ratings zijn van de Duitse ratingsorganisatie Unterhaltungssoftware Selbstkontolle (USK).