THQ cancelt games, 2 franchises en sluit een studio

Niels (Rossdale)
Als resultaat op de onlangs kenbaar gemaakte poging om de rotte appels uit de productielijn te halen, heeft THQ kenbaar gemaakt dat ze enkele in ontwikkeling zijnde games cancellen, twee franchises de nek omdraaien en een studio gaan sluiten.

In een deel van het financiële plaatje dat het bedrijf vandaag heeft vrijgegeven staat dat de PlayStation 3-versie van Frontlines: Fuel of War en de PlayStation 2-versie van Destroy All Humans! Big Willy Unleashed geschrapt zijn. De PC- en Xbox 360-versie van Frontlines worden wel doorontwikkeld en de PSP-versie van Destroy All Humans zal ook nog wel het levenslicht zien.

Ondanks een ongelofelijk derde kwartaal, mede dankzij de grote omzet van games als SmackDown vs. Raw 2008 en MX vs. ATV Untamed, zegt THQ dat games als Ratatouille, Conan en Stuntman: Ignition het slechter deden dan verwacht. Er zouden zelfs twee games zijn die veel meer hebben gekost dan verwacht, THQ doet echter geen uitspraak over welke games dit gaat.

Twee nog onaangekondigde games, welke ontwikkeld werden voor de PlayStation 3 en Xbox 360, waren gepland voor een release in 2010. De developer heeft echter de stekker uit een van deze games getrokken en de studio die er aan bezig was, namelijk Concrete Games.

THQ verklaart verder nog in hun financiële rapport dat ze niet langer van plan zijn om de Juiced- en Stuntman-franchises voort te zetten. Ze laten echter niet los of ze de franchises verkopen of ze toch houden voor eventueel toekomstig gebruik.

Brian Farrell, directeur van THQ verklaart: "In October, we announced certain product quality initiatives, including personnel and structural changes in product development and a more rigorous internal and external product evaluation and feedback process. Consistent with these initiatives, we have taken actions to strengthen our pipeline and position ourselves to compete aggressively with compelling, high quality games."