Nederlandse game-industrie groter dan film-industrie

Maarten (kepler)
De Nederlandse game-industrie floreert. Met een omzet van bijna één miljard euro in 2007 is het ontwikkelen van games een grotere sector geworden dan de Nederlandse filmindustrie. Naar schatting werken dit jaar ruim 1500 mensen alleen al aan de productie van computerspellen. Meer dan honderd Nederlandse bedrijven houden zich op dit moment bezig met het maken van games.

Voor 2008 verwacht Seth van der Meer, voorzitter van de Stichting Nederlandse Gamedagen, dat de omzet in de branche stijgt naar 1,2 miljard euro en het aantal banen naar 1800. De industrie groeit enorm, in Nederland zelfs 50 procent sneller dan gebruikelijk voor een relatief nieuwe branche. Volgend jaar zullen minimaal tien Nederlandse games voor grote platformen als de pc, Wii, PlayStation 3 en Xbox 360 uitkomen (zoals bijvoorbeeld My Horse en Me van W!games voor de Wii, die deze week uitkomt).

De overheid ziet ook toekomst in de game-industrie, want ze geven 10 miljoen euro subsidie aan een wetenschappelijk onderzoek naar games. Dit programma heet GATE (Game research for Training and Entertainment) en zal zich voornamelijk bezig houden met research van 'serious'-games. Verschillende universiteiten zoals de TU Delft en Utrecht zullen zich bezig houden met het verbeteren van 'serious'-games die inspelen op veiligheid, zorg en onderwijs. Een voorbeeld hiervan is het spel Dijkpatrouille, waarvoor Ir. Casper Harteveld de Jong Talentprijs heeft ontvangen. In dit spel worden dijkwachters voorbereid op echte situaties. Het spel maakt gebruikt van de Unreal Engine en dijkwachters moeten problemen tijdig opsporen.