Bungie reageert op Halo 3 640P resolutie

Christophe (SpankmasterC)
Bungie heeft gereageerd op het nieuws dat Halo 3 niet in 720P zou draaien, maar op de non-HD resolutie van 640P. Volgens Bungie klopt het inderdaad dat de resolutie in de frame-buffer 1152x640 pixels is, maar geeft als reden voor deze vreemde resolutie dat ze gebruik maken van twee frame buffers.

Bungie gebruikt twee frame buffers zodat er twee verschillende gerenderde versies van dezelfde frame kunnen bestaan, de reden die Bungie hiervoor aanhaalt is belichting. Bungie gebruikt voor Halo 3 een High-Dynamic Range belichtingsmodel, en om een zo groot mogelijk dynamisch bereik te behouden gebruikt Bungie twee frame-buffers: een voor de HDR frame en een voor de Low Dynamic Range frame. Deze twee frames worden dan gecombineerd en op deze manier ontstaat dan het beeld wat uiteindelijk op het scherm komt.

Bungie redeneert dus dat ze eigenlijk geen 1280x720 resolutie aanbieden, maar dat er intern gewerkt wordt met een 1152x1280 resolutie. Naast dit kan de Xbox 360 het beeld perfect opschalen naar 720P en 1080P, en zorgt de iets lagere resolutie van 640P ervoor dat de game er in alle gevallen realistisch uitziet en vloeiend draait.

De reden dat dit niet eerder genoemd is, is precies de reden waarom ze nu wel reageren. Het internet zou vol staan met berichten dat Halo 3 lelijk is, dat Bungie niet kan developen, dat de Xbox 360 een slap apparaat is etcetera.

We would ignore it entirely were it not for the internet’s propensity for drama where none exists. In fact the reason we haven’t mentioned this before in weekly updates, is the simple fact that it would have distracted conversation away from more important aspects of the game, and given tinfoil hats some new gristle to chew on as they catalogued their toenail clippings.