Microsoft bezig met nieuwe techniek voor MMOFPS

Maarten (kepler)
Tijdens een Microsoft-event is bekend geworden dat Microsoft onderzoek doet naar nieuwe technieken om met honderen mensen tegelijk online te gamen in een FPS. Games zoals Halo en CounterStrike werden als voorbeelden genoemd.

In de huidige FPS-games speel je meestal met 16 of 32 mensen online tegen elkaar, en heel soms zelfs met 64 mensen. Maar veel meer mensen tegelijk zorgt voor veel lag en zorgt dat het spel onspeelbaar wordt. Microsoft is nu bezig met een techniek die ervoor zal zorgen dat men FPS-games online kan spelen met honderden mensen tegelijk, uiteindelijk zelfs 1000 personen. De basis achter deze techniek is dat de software herkent aan welke personen jij aandacht besteedt en vervolgens worden deze personen veel vaker ge-update. Vijanden in de verte zullen minder regelmatig een update krijgen en door middel van een speciale guided-AI gerenderd worden op jouw scherm. Zodra je meer aandacht gaat besteden aan die vijanden zullen die regelmatiger een update krijgen.

De techniek heeft de tijdelijke naam 'DonnyBrooks' meegekregen en werkt voorlopig alleen met Quake 3. Maar in principe is het toe te passen op elke FPS-game. De techniek is nu te vinden op de website en elke game-ontwikkelaar kan gebruik maken van deze techniek. In de toekomst komt er misschien een algemeen systeem waar elke game gebruik van kan maken. Voor meer info kun je dit filmpje bekijken: