Bijna 50% MMO-spelers maakt real-life vrienden ingame

Morthill
Uit onderzoek, gedaan door Nottingham Trent University, blijkt dat online gamers helemaal geen kansloze, eenzame of in zichzelf gekeerde mensen zijn. Sterker nog, het zijn vaak erg sociale mensen. Driekwart van alle MMO-spelers ontmoet hun online vrienden ook in het echte leven. Bijna 50% van alles MMO-spelers ontwikkelt zelfs goede vriendschappen met de mensen waarmee ze monsters te lijf gaan. Een op de tien gaat nog verder en gaat over tot fysieke relaties.
Professor Mark Griffiths van de Trent University over het onderzoek:

"This study has revealed many aspects of MMORPGs that were not known before. Previous research has suggested that gamers are socially inactive, but MMORPGs are actually extremely social games, with high percentages of gamers making life-long friends and even partners."

Andere resultaten die uit het onderzoek kwamen waren bijvoorbeeld dat meer dan 30% van de spelers zich aangetrokken voelt tot een andere speler. En meer dan 40% praat eerder met online vrienden over problemen dan met mensen die ze dagelijks zien. Dat MMO's goed kunnen zijn voor je relatie bleek ook wel, meer dan twee derde van alle ondervraagden vond dat hun relatie erop vooruit ging als hun partner ook de game speelde. Dat tegen slechts een vijfde die zeggen dat een MMO slecht is voor de relatie als de partner niet speelt.

Opvallend is dat vooral vrouwen geneigd zijn romantische gevoelens te krijgen voor andere spelers. Ze hadden ook veel meer de neiging om daadwerkelijk afspraakjes te maken met hun medespelers. De meeste vrouwen gaven als argument voor het spelen van de MMO dat het therapeutisch zou werken, mannen zeggen dat ze het gewoon doen vanuit interesse in de online wereld.

Mark Griffiths snapt wel waarom veel mensen de MMO-wereld zo comfortabel vinden:

"The virtual world that these games offer, allow players to express themselves in ways they may not feel comfortable doing in real life because of their appearance, gender, sexuality, age, or other factors. They also offer a place where teamwork, encouragement and fun can all be experienced."

Voor dit onderzoek zijn duizend gamers vanuit de hele wereld ondervraagd. Het gemiddeld aantal speeluren van deze mensen lag op 22,85 per week. De meest populaire game was ruimschoots World of Warcraft, bijna de helft noemde dit als hun favoriete game.


Nu ingame, maar straks gezellig een biertje in de kroeg?