Microsoft komt met XNA 2.0

Maarten (kepler)
Microsoft heeft XNA 2.0 aangekondigd. XNA kan gebruikt worden om games te ontwikkelen voor Xbox Live Arcade en is sinds 2004 beschikbaar voor iedereen. Met XNA 2.0 zullen verschillende applicaties gebundeld worden en zal er geen verschil zitten tussen de amateur-versie en de professionele-versie.

Gelicenseerde ontwikkelaars hebben toegang tot extra plugin libraries. Maar iedereen heeft met XNA 2.0 wel toegang tot Xbox Live, waardoor Match-making en voice-support mogelijk zal zijn. Tegen het einde van dit jaar zal de eerste game op Xbox Live Arcade verschijnen die is ontwikkeld met XNA: Schizoid. Daarnaast zullen de vier winnaars van Dream Build Play ook de mogelijkheid krijgen om hun games uit te brengen op Xbox Live Arcade.

De software voor XNA is gratis te downloaden, maar om de games te spelen/debuggen op de Xbox 360 zul je 99 dollar per jaar moeten betalen. Binnenkort zal dus XNA 2.0 te downloaden zijn, maar een precieze datum is nog onbekend.

Microsoft heeft tegelijkertijd ook aangekondigd dat je, tot op zekere hoogte, gebruik mag maken van 'Game Content' van de verschillende Microsoft games. Dit betekent dat je screenshots, gameplay-elementen kunt gebruiken in je eigen gemaakte games/content. Zolang je geen geld verdient met deze content mag je het gebruiken.

Er zijn echter een flink aantal regels aan verbonden, zoals het feit dat het verboden is om soundtracks en audio-effecten te gebruiken. Je kunt alle regels op deze website lezen. Het is toegestaan om 'Game content' uit de volgende games te gebruiken:

Age of Empires (alle versies)
Flight Simulator (alle versies)
Forza Motorsport (alle versies)
Halo: Combat Evolved, Halo 2 en Halo 3
Kameo
Perfect Dark Zero
Project Gotham Racing (alle versies)
Rise of Nations (alle versies)
Shadowrun
Viva Piņata