Football-games lopen soepeler op 360 dan op PS3

Morthill
De zomer is in Amerika altijd belangrijk voor ontwikkelaars van American Football-games, in deze periode brengen ze namelijk deze games op de markt en begint de concurrentieslag tussen de verschillende bedrijven. Er staat veel op het spel, want in de VS worden altijd snel meer dan een miljoen exemplaren verkocht van de verschillende games. Het niet uitkomen van een meer bekende American Football-game op de DreamCast, zoals Madden, en wel op bijvoorbeeld de PS2 zou daar zelfs hebben meegewerkt aan het floppen van de console en het succes voor Sony.

Binnenkort komen EA en 2K Sports met hun seizoensgames, Madden NFL08 (EA), All-Star Football 2K8 (2K) en NCAA Football 08 (EA). Vervelend genoeg voor Sony is het dit keer voor hun geen voorkeurspositie, sterker nog, de PS3-versie van elke game zal niet zo soepel lopen als de 360-versie. Op Sony's console zullen ze draaien op 30 FPS, tegen 60 FPS op die van Microsoft.

Sony lijkt het weinig te interesseren, ze zeiden in een reactie dat ze al bewezen hebben dat games op 60 FPS kunnen lopen op een resolutie van 1080p op de PlayStation 3. Mocht een 3rd party ontwikkelaar dat niet lukken, dan moeten mensen maar met hen contact opnemen. 1Up deed precies dat, met de volgende reactie van Todd Sitrin, EA's vice president van marketing sports branding.

"We want to make sure that we give the best experience we can on each platform. In designing a game, there are all sorts of tradeoffs that include frame rate, visuals, features, AI, etc. Football is an extremely challenging sport to replicate because of the number of people on the field, their interaction, and the scope of the environments. As you can see, every company making a football game this year made a decision that the best experience for the Xbox 360 included 60fps whereas the best experience for the PS3 was 30fps. We certainly believe that both the Xbox 360 and PS3 versions are our football products are outstanding experiences and recommend that each gamer look at the entire experience, not just one aspect. We think they'll be very happy no matter which version of the game they play."

Helaas wilde 2K Sports niet reageren.

Ondanks de reactie van Electronic Arts, roept deze situatie, en met name Sony's manier van reageren, toch wat vragen op; Is Sony's console zo moeilijk om voor te ontwikkelen? Wat doet Sony om 3rd party ontwikkelaars bekend te maken met de architectuur van de PS3? En gezien hun reactie op de situatie, doen ze uberhaupt wel iets om de ontwikkeling voor andere ontwikkelaars makkelijker te maken?

Dave Karraker, Sony CEA's senior director van corporate communications, de man die ook de bovenstaande reactie van Sony gaf, postte een tijdje terug het volgende op zijn blog:

"If your game starts on Xbox 360 you will have to re-engineer aspects of the game to run properly on PS3. This means additional effort. Some developers have been complaining about this but I don't believe we can solve that. Xbox 360 is a different machine with good, but lower powered hardware in a different architecture. Developers have to view them as two different machines not as a common platform."

Het is begrijpelijk dat EA het wat makkelijker heeft met de Xbox 360. Ze ontwikkelen al flink wat langer voor dit systeem en de games zijn simpelweg een stapje meer dan hun voorganger, maar het is raar dat 2K Sports zoveel moeite heeft met de PS3. All-Star Football 2K8 wordt namelijk vanaf de grond af opgebouwd voor beide systemen. De vraag blijft dus, waar zit het probleem met ontwikkelen voor de PS3 dat deze bedrijven ondervinden?