Lionhead verspilde maandelijks bijna twee miljoen

Maarten (Moart)
'Lionhead studio's gaf maandelijks £1.5 miljoen uit, waardoor haar creativiteit afnam'. Peter Molyneux vertelde dit in een interview dat hij gaf aan Develop magazine.

Alhoewel het nu zeer goed gaat met Lionhead en Molyneux (zo is hij onlangs nog geridderd door Frankrijk), heeft de studio mindere tijden gekend. Voor Microsofts overname zat Lionhead studio's namelijk in een creatief dipje. Ze gaven per maand £1.5 miljoen uit, hadden een staff van 240 man en waren niet meer gefocused. Molyneux geeft ook toe dat titels als Black & White 2, the Movies en in mindere mate Fable niet de spellen waren waar hij op hoopte.

Vooral het vele geld dat er tegenwoordig in de industrie omgaat zorgde ervoor dat de, voorheen hoog aangeschreven, studio geen creatieve risico's meer durfde te nemen.

"It's not about triple-A anymore, it's triple-triple-A or triple-A cubed. You can't promise and not deliver. That's something we realised, certainly after Black & White 2."

Tegenwoordig probeert Lionhead de focus op minder spellen tegelijk te leggen en hebben ze een Central Technology Group opgericht. Dit orgaan legt zich toe op het maken van de nieuwe CONCRETE engine, en lossen ze problemen op die alle ontwikkelteams in het bedrijf tegenkomen.

"One of my ambitions is to become the most professionally run studio in Microsoft Game Studios. By professionally run I mean when we say we're going to do something, we do it, but still make games that sell.", aldus een hoopvolle Molyneux.


Focus, Peter-San!!