Half-Life 2: Episode 2 krijgt een DirectX 10 laagje?

Christophe (SpankmasterC)
GameInformer brengt ons een wat warrig bericht, waaruit te concluderen is dat Half-Life 2 Episode 2 DirectX 10 mogelijkheden gaat ondersteunen.

"For those who recently upgraded their PC video cards to support DX10, you'll be happy to know that both Episode Two and Team Fortress 2 will support the advanced technology of these cards, even if the PC is running Windows XP. On the low-end front, Valve still plans on supporting PCs that can only run DX8 applications. Valve's attempting to also support DX7, but couldn't confirm if it'd go back that far with technology, aldus GameInformer.

Nu is het zo dat DirectX 10 nooit voor Windows XP zal uitkomen, en dat daarom ook niet via DirectX gebruik gemaakt kan worden van de nieuwe snufjes op de grafische kaarten. Tenzij er simpelweg beter gebruik gemaakt wordt van de "unified shading engine" van de Geforce 8800 serie van nVidia (de enige DX10 kaart tot nog toe) lijkt het vooralsnog een gerucht dat met een flinke zak zout gelezen moet worden.

Ander nieuws is dat het niet Portal en Team-Fortress 2 zijn die ervoor zorgen dat de releasedatum steeds wordt uitgesteld. Volgens Doug Lombardi van Valve is nog geen enkele van de drie games af, hoewel Portal het verst in development is.

De games worden nog steeds in de herfst verwacht, op de PC, Xbox 360 en de PS3.


Shadermodel 4 hard aan het werk op een Geforce 8800?