Lost Planet producer over Westerse games

Maarten (Moart)
Het is van Lost Planet van Capcom bekend dat het ontworpen is met zowel een Westerse als Japanse insteek. Dit om beide markten aan te spreken. Nu is bekend waarom ze voor deze combinatie hebben gekozen. Jun Takeuchi, de producer van Lost Planet vertelde in een interview met Lost Planet-blogger Brian Dunn dat hij zowel respect als angst heeft voor Westerse spelmakers.

"I think western developers borrowed and learned from Japanese developers all those years when Japan was ahead. They built on that and just blazed ahead on their own. There's so many new, creative, inventive games coming out in the west. Games like Gears (of War) and Halo built on the past but just take everything to the next level. I've learned a lot from games like that, and the whole team loves Halo. With Lost Planet we wanted to reproduce that fun factor (from Halo 2), where you can just boot up the game, hop online, and have fun right away."

Hij gelooft dat Japanse spellen in een isolement raken, ten gevolge van te weinig innovatie en het te veel leunen op bekende franchises als Final Fantasy en Dragon Quest. Als Westerse ontwikkelaars zich over een aantal jaar zullen gaan leggen op het maken van spellen voor de Japanse markt zullen Japanse spelmakers het nog lastig kunnen krijgen. Als Japanners dit willen voorkomen moeten ze de definitie van "entertainment" in games beter onder de knie krijgen. Het volledige interview lees je hier.