Motorstorm het resultaat van 5 jaar beperkende licentie

J (SocialDisorder)
De lezers van EDGE magazine mochten vragen insturen voor Evolution Studios om alles te weten te komen wat er te weten valt over Motorstorm. Één van de vragen was of de heren ontwikkelaars hun inspiratie bij Burnout vandaan gehaald hadden. Het antwoord van Simon Benson was als volgt:
It mainly comes from not being allowed to do it for the last five years due to the WRC license restrictions – we built up a lot of desire to smash vehicles together and watch them shatter, run over people and burn things – all of which makes MotorStorm the crash-fest that it is today. Thank god we’ve been able to get that out of our systems.

Daarnaast komt in het interview terug dat er geen splitscreen multiplayer zal zijn, de online mode voicechat zal ondersteunen, en dat de heren de rumble-feature niet missen.

Overigens zal de post-release support van de game behoorlijk goed zijn. Mochten fans een feature missen, en is de vraag hiervoor hoog genoeg, dan zal dit door middel van het Sony Online Netwerk erin gepatched kunnen worden. Een voorbeeld hiervan is de online mode voor de Japanse versie, die door middel van een patch geïmplementeerd zal worden.

De keuze om Motorstorm zonder online gameplay in Japan te lanceren was er één op grond van adviezen van de externe producent in Japan, Yasuhiro. Japanners zijn veel meer gewend om naderhand content te krijgen dan westerlingen. Bovendien hechten Japanse gamers veel minder waarde aan online gaming dan de Westerse gamer.

Op de vraag of het niet verleidelijk is om ongecomprimeerde bestanden te gebruiken door de hoeveelheid ruimte die Blu-Ray biedt, waren de geïnterviewden kort. Gecomprimeerde bestanden zijn sneller te laden en te decomprimeren dan dat ongecomprimeerde bestanden geladen kunnen worden. De ruimte van Blu-Ray hebben ze verder benut om de "Extra's"-tak van het menu te vullen.